Doorgaan naar hoofdcontent

Tips voor effectieve landingpages


Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips:

10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage

En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages.

Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel:

5 tips voor beter converterende landingpages

Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken!

Het zelfde geldt voor de grootte van een button - grotere button = meer clicks volgens Aartjan.

In het Marketing Sherpa handboek "Meer conversie met landingpages" staan nog meer tips, zoals de rechter kolom gebruiken voor aanbiedingen en interactieve elementen.

Nog een hele mooie: de presentatie van Wim van der Mark van de TCD van april 2010. Op slideshare.net helemaal na te lezen. Wim gaat vooral in op (onbewust) kijkgedrag en de steeds grotere snelheid waarmee bezoekers landingpagina's scannen. In het totale salestraject schat hij de impact op het succes door de landingpage zelfs op 40% in!

Het grappige bij landingpages is dat ze voor een heel breed scala aan verkeerbronnen gebruikt worden: natuurlijk email marketing campagnes en post DM, maar ook als onderdeel van een website (bijvoorbeeld als link achter een button op de homepage), een pagina die voor SEA gemaakt wordt of zelfs achter een twitter bericht.

Het is zeker de moeite waard te kijken wat voor type landingpage bij welke bron past.

Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op  Linkedin!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Direct Marketing Trends

Direct Marketing is a dynamic business, that keeps changing. If you consider the roots of Direct Marketing, you could argue that the first Post Order catalogues date back to the 19th Century. But being part of the modern marketing mix, most companies did not apply Direct Marketing till say, the 1960 - 1970 days. With the rise of internet and email as a new way of contact, completely new strategies for 1:1 marketing emerged. The past few years see new exciting trends with social media and mobile marketing on the move. But also postal direct marketing has lost volume against online solutions. And who has used QR codes as a new way to direct customers to a website or landingpage already? Most important lesson to me as a Direct Marketeer, is that you should keep evolving as a business, and that it is dangerous to repeat proven concepts year on year. Take email marketing. 4 years ago I got 4 to 5 times more response than now, with the same kind of messages. To achieve the same result