Doorgaan naar hoofdcontent

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?


E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq:

Nieuwjaarswens Bol.com

Nieuwjaarswens Proteq


Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens.

Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van.

Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings?

- het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal
- het is een relevante boodschap met een goede timing
- het wordt als een persoonlijke boodschap gezien
- het kan bereidheid emailings te blijven ontvangen verhogen (afwisseling!)

Verzekeringsmaatschappij Proteq stuurde een leuke email aan me met ook nog een enquete erin.

Nu zou ik in de boodschap nog wel een verschil maken als het zeer goede klanten zijn (persoonlijker maken!) of algemenere. Ik heb waarschijnlijk een reisverzekering bij Proteq, ik voel me verder niet sterk gebonden aan dit merk. Maar toch: dit soort acties kunnen helpen om te zorgen dat ik volgend jaar niet op het idee kom voor een paar euro minder naar de concurrent over te stappen.

Waarbij ik nog een laatste punt wil maken, al lijkt het een open deur: juist bij dit soort boodschappen is personalisatie essentieel. Leuk is ook daarmee te varieren in de e-mail. De email van proteq heeft met mijn naam een vraag geschreven. Is al weer wat anders dan alleen "Geachte heer.... ". Dus... wees creatief!

Meer berichten over E-mailmarketing

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Direct Marketing Trends

Direct Marketing is a dynamic business, that keeps changing. If you consider the roots of Direct Marketing, you could argue that the first Post Order catalogues date back to the 19th Century. But being part of the modern marketing mix, most companies did not apply Direct Marketing till say, the 1960 - 1970 days. With the rise of internet and email as a new way of contact, completely new strategies for 1:1 marketing emerged. The past few years see new exciting trends with social media and mobile marketing on the move. But also postal direct marketing has lost volume against online solutions. And who has used QR codes as a new way to direct customers to a website or landingpage already? Most important lesson to me as a Direct Marketeer, is that you should keep evolving as a business, and that it is dangerous to repeat proven concepts year on year. Take email marketing. 4 years ago I got 4 to 5 times more response than now, with the same kind of messages. To achieve the same result