E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq:
Nieuwjaarswens Bol.com
Nieuwjaarswens Proteq
Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens.
Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van.
Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings?
- het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal
- het is een relevante boodschap met een goede timing
- het wordt als een persoonlijke boodschap gezien
- het kan bereidheid emailings te blijven ontvangen verhogen (afwisseling!)
Verzekeringsmaatschappij Proteq stuurde een leuke email aan me met ook nog een enquete erin.
Nu zou ik in de boodschap nog wel een verschil maken als het zeer goede klanten zijn (persoonlijker maken!) of algemenere. Ik heb waarschijnlijk een reisverzekering bij Proteq, ik voel me verder niet sterk gebonden aan dit merk. Maar toch: dit soort acties kunnen helpen om te zorgen dat ik volgend jaar niet op het idee kom voor een paar euro minder naar de concurrent over te stappen.
Waarbij ik nog een laatste punt wil maken, al lijkt het een open deur: juist bij dit soort boodschappen is personalisatie essentieel. Leuk is ook daarmee te varieren in de e-mail. De email van proteq heeft met mijn naam een vraag geschreven. Is al weer wat anders dan alleen "Geachte heer.... ". Dus... wees creatief!
Meer berichten over E-mailmarketing
Reacties
Een reactie posten