Doorgaan naar hoofdcontent

Emailmarketing: krachtige tool om relaties te behouden

E-mail marketing is, mits op de juiste manier ingezet, een van de meest krachtige tools om relaties mee te behouden en omzet te verhogen.

Op www.jeroen.com is vandaag een leuk artikel verschenen met een verklaring van veel begrippen rond email marketing en praktische links en literatuur tips.

Bekijk het artikel

Veel links vind je ook op deze twee startpagina's:

www.directmarketing.startpagina.nl
www.e-marketing.startpagina.nl

Eenrichtings-verkeer
Ik denk persoonlijk dat emailings veel te vaak alleen als middel om direct omzet/verkoop te realiseren worden ingezet. Het werkt wel, maar het is eerder één- richtingsverkeer.

Als je kijkt naar email marketing als middel voor relatie-beheer, kom je tot heel andere oplossingen. Welke boodschappen wil je iemand sturen als men zich net heeft aangemeld? Welke boodschappen naar aanleiding van verder klantcontact met je bedrijf? Met welke boodschappen help je een klant met zijn of haar vragen rond jouw dienst/produkt?

Door daar relevante informatie omheen te bouwen kan je veel betere open- en klikrates realiseren. Probeer niet te snel te oogsten, maar bouw het klantcontact op. Door dit anders te doen, onderscheid je je meteen van de concurrentie. Ik durf de stelling wel aan dat in heel veel branches 80% vooral snel wil oogsten.

Kijk eens in je eigen branche: wie zijn je belangrijkste concurrenten? Volg je hun nieuwsbrieven? Wat doen zij anders? Of allemaal heel veel hetzelfde? Wat doe je zelf? Welke kansen laten zij onbenut? Stuur je iedereen dezelfde boodschap? Welk verhaal wil je vertellen?

Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op  Linkedin!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Direct Marketing Trends

Direct Marketing is a dynamic business, that keeps changing. If you consider the roots of Direct Marketing, you could argue that the first Post Order catalogues date back to the 19th Century. But being part of the modern marketing mix, most companies did not apply Direct Marketing till say, the 1960 - 1970 days. With the rise of internet and email as a new way of contact, completely new strategies for 1:1 marketing emerged. The past few years see new exciting trends with social media and mobile marketing on the move. But also postal direct marketing has lost volume against online solutions. And who has used QR codes as a new way to direct customers to a website or landingpage already? Most important lesson to me as a Direct Marketeer, is that you should keep evolving as a business, and that it is dangerous to repeat proven concepts year on year. Take email marketing. 4 years ago I got 4 to 5 times more response than now, with the same kind of messages. To achieve the same result