Doorgaan naar hoofdcontent

Meer resulaat met combinatie Social Media en emailings


Social media zijn sterk in opkomst. Op welke manier kunnen ze gebruikt in combinatie met emailings, en welke interessante ontwikkelingen zijn er te zien? Zijn de resultaten van een actie waar Social Media en emailings gebruikt worden, beter?

Op deze blog wil ik proberen bruikbare informatie te verzamelen. Daarbij kan drie kanten op gedacht worden: gebruik emailings om meer klanten op jouw social media kanalen te krijgen, en gebruik social media voor betere resultaten van emailings. Tot slot kan een gelijke boodschap over meerdere online kanalen elkaar versterken.

Ik zie volgende mogelijkheden: (waarbij ik voor het gemak uitga van social media die in Nederland gebruikelijk zijn)

Versterk de boodschap
Als je in de emailing over een bepaald thema schrijft, kan vergelijkbare content in social media de boodschap versterken. Maar dan zijn er wel regelmatige updates nodig. Denk bijvoorbeeld aan twitterboodschappen rond dat thema. Het voordeel daarvan is dat meerdere boodschappen per week via twitter niet snel irritant gevonden worden. Meerdere emailings per week zeker wel.

Wees vernieuwend

Het integreren van social media in emailings komt vaak niet verder dan het afbeelden van wat logootjes. Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden te bedenken om social media van jouw bedrijf of organisatie te presenteren. Denk bijvoorbeeld aan het afbeelden van recente tweets (met een link naar die tweet zelf). Of laat reacties van gebruikers via social media zien in een emailing.

Gebruik social media ook in landingpages

De landingpages / internetpagina’s waar naartoe gelinkt wordt vanuit emailings zijn een verlengstuk van de inhoud van de emailing. Social media kunnen daarom zeker ook op een leuke manier in landingpages geïntegreerd worden (“lees ook meer op…”; Volg het laatste nieuws op twitter: …..” ).

Aanmeldingen social media winnen
Plaats social media logo’s of banners in de emailings. Natuurlijk wil je dan wel dat de social media pagina’s waar naar doorgelinkt wordt interessant zijn. Daarnaast is het gevaar dat deze boodschap in de emailing concurreert met de eigenlijke boodschap van de emailing. Met testen is dit te ondervangen.

Verwacht verder geen wonderen van het plaatsen van een social media item in 1 emailing – de kracht zit in de herhaling. Klikpercentages van 0,05 – 0,3% van het aantal geopende emails betekent soms maar een handvol kliks per verzending.


Listbuilding

Gebruik social media om nieuwsbrief inschrijvingen te realiseren, met een item op bijvoorbeeld een hyves of facebookpagina. Laat wel duidelijk de voorbeelden zien.

Interactie met klanten
Roep lezers / klanten op om te reageren op inhoud emailing is een interessante vorm van interactie. Roep ontvangers bijvoorbeeld actief op om te reageren of vragen te stellen via twitter. Het idee daarbij is dan wel dat je 1) ook reageert binnen korte tijd en 2) dat anderen via dat twitteraccount alle vragen en reacties ook kunnen volgen.

Laat email ontvangers inhoud delen via social media

Net als op een website is het mogelijk in een emailing links (incl logo) in te bouwen waarmee ontvangers de inhoud van de email via social media met andere kunnen delen. Dit is eigenlijk een soort Send2Friend boodschap.

Maak een nieuwsbriefarchief en plaats linkjes via social media
Normaal is de houdbaarheid van een emailing kort – na een paar dagen tot 1 week zijn de meeste clicks binnen, daarna druppelt het nog wat door. Emailings zelf zijn niet via het internet of zoekmachines te vinden. Als je de inhoud van een nieuwsbrief na verzending onlin plaatst in een nieuwsbrief archief of bijvoorbeeld een blog, kan je meer traffic realiseren. Daarnaast biedt dat ook de kans om via berichtjes op een facebook of hyves pagina mensen naar de nieuwsbrief te leiden.

Via tools als google analytics zou je dan moeten kunnen zien of dit meer traffic oplevert. Voorwaarde is uiteraard wel dat de inhoud van die nieuwsbrief en linkjes niet snel gedateerd zijn.

Houd inspanningen en opbrengsten in de gaten

Het gebruik of integreren van social media in emailings moet geen doel op zich zijn. Als het heel veel tijd kost om goede content in social te maken en volgers te werven, en het aantal mensen dat daadwerkelijk meedoet klein is, kan je die tijd en kosten ook in andere (email)marketing activiteiten stoppen.

Wordt vervolgd!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge