Doorgaan naar hoofdcontent

E-mail marketing wordt dit jaar transparanter

Het is nog maar kort geleden dat de Code E-mail in Nederland in werking getreden is. Dit betekent een belangrijke wijziging in de e-mail aanpak en strategie voor bedrijven en organisaties in Nederland.

De code is een initiatief uit de branche. De DDMA en Thuiswinkel.org hebben samen met de werkgeversorganisaties VNO-NCW de nieuwe Code E-mail opgesteld. De nieuwe code vervangt eerdere codes en was nodig om in de pas te blijven met nieuwe technologische ontwikkelingen. De nieuwe code maakt e-mail marketing transparanter vanaf dit jaar.

Belangrijke punten in de code zijn bijvoorbeeld dat de afzender van een e-mail direkt bekend is, en dat er een werkend reply adres moet zijn. Ook moet de ontvanger via een actieve handeling aangeven dat hij/zij de e-mail wil ontvangen. Alleen een verwijzing in de algemene voorwaarden mag niet.

Ook staat in de code dat bij aanmelding de juiste verwachtingen gegeven moeten worden, zowel qua inhoud als qua frequentie. Alleen "ja ik meld me aan voor de nieuwsbrief" is dus niet voldoende.

De naleving van de code wordt bewaakt door de Stichting Reclamecode.

Houdt iedereen zich al aan de code?
Als blogger ben ik natuurlijk ook geïnteresseerd in de vraag of iedereen zich vanaf nu al aan de code houdt. Mijn indruk is dat er nog maar weinig bedrijven / organisaties zijn die op alle punten een voldoende scoren. Nu denk ik persoonlijk wel dat bepaalde punten strenger bekeken zullen worden dan andere. Met name correcte toestemming voor verzending lijkt me erg belangrijk.

Bedrijven die het er op aan laten komen nemen wel een risico. Als er oplettende klanten zijn die de Code E-mail kennen, kan dit behalve een waarschuwing of boete ook negatieve publiciteit opleveren.

Want uiteindelijk maken de uitgangspunten van de Code E-mail alle e-mail activiteiten voor de consument plezieriger en duidelijker. Voor een langdurig contact per e-mail met uw klant helpt dit alleen maar.

Ik vermoed echter ook dat de "pijn" bij veel organisaties zit in structurele aanpassingen die soms nodig zijn om de Code E-mail na te leven. Dat kost tijd en moeite. Daarnaast spelen er ook commerciele belangen - toestemming voor verzending strict naleven kan minder nieuwe e-mail adressen, dus minder sales betekenen.

Bekijk het artikel

Tip: u kunt het Code E-mail document van de DDMA hier downloaden.

Bron: www.blinker.nl

Meer links rond dit thema:

www.perplex.nl - blog
www.karelgeenen.nl
www.measuremail.com
www.communicatieonline.nl

Meer berichten over E-mailmarketing

Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op  Linkedin!

Reacties

  1. Ik zat me net te verbazen over hoeveel nieuwsbrieven ik de laatste weken krijg waarvoor ik me ab-so-luut niet heb ingeschreven. Moet me elke dag wel een of twee keer afmelden. Heeft dat ook met die nieuwe wet te maken?

    Enne.. waarom staat jouw blog niet op je eigen domein, Taco?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Kitty, ben er nog niet aan toegekomen blog op eigen url te zetten. Ben met je eens dat aantal nieuwsbrieven waar je nog nooit van gehoord hebt eerder meer dan minder wordt. Ik meld me overigens alleen af als het bekende Nederlandse bedrijven zijn, daar geloof ik tenminste dat ze uitschrijving ook echt doen. Wat je beschrijft staat verder ook echt haaks op code e-mail. Als je bij bedrijf X ooit je e-mail adres achterlaat, verwacht je alleen informatie daarvan. En niet van bedrijf Y of Z. Nog een tip: gebruik niet je primaire e-mail adres voor nieuwsbrieven. Ik gebruik een extra e-mail account dat ik ook minder vaak bekijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Direct Marketing Trends

Direct Marketing is a dynamic business, that keeps changing. If you consider the roots of Direct Marketing, you could argue that the first Post Order catalogues date back to the 19th Century. But being part of the modern marketing mix, most companies did not apply Direct Marketing till say, the 1960 - 1970 days. With the rise of internet and email as a new way of contact, completely new strategies for 1:1 marketing emerged. The past few years see new exciting trends with social media and mobile marketing on the move. But also postal direct marketing has lost volume against online solutions. And who has used QR codes as a new way to direct customers to a website or landingpage already? Most important lesson to me as a Direct Marketeer, is that you should keep evolving as a business, and that it is dangerous to repeat proven concepts year on year. Take email marketing. 4 years ago I got 4 to 5 times more response than now, with the same kind of messages. To achieve the same result