Doorgaan naar hoofdcontent

Twitter en e-mailmarketing

Wat heeft twitter met E-mailmarketing te maken? En kan het elkaar versterken? De ervaringen van de meeste bedrijven en organisaties zijn nog maar heel recent. Toch durf ik de stelling wel aan dat de mogelijkheden vaak veel te beperkt benut worden.

Een paar praktische tips voor iedereen die nieuwsbrieven en e-mailings verstuurt:

1) investeer tijd en moeite in het opbouwen van een twitter bestand. Doe dit bijvoorbeeld door het plaatsen van links op meerdere plaatsen in je website, maar ook in de nieuwsbrieven zelf. Of je zelf actief mensen wil gaan volgen is een keuze. Als grote organisatie zou ik dat niet snel doen, kleinere organisaties of iemand die zelfstandig actief is kan dit zeker doen.

Het zelfde geldt voor opbouwen volgers/fans op facebook.

2) zorg dat je content uit nieuwsbrieven (en van website) actief deelt op twitter. Wees niet bang voor herhaling. Post links naar actuele nieuwsbrieven, maar vergeet zeker ook niet links naar oudere (nog wel actuele) e-mailings te plaatsen. Omdat meestal maar 1-2% van het aantal twitter volgers doorklikt, hoef je niet bang te zijn dat iemand dit snel 2x ziet.

3) denk na over interactie via twitter - ga je ook in op vragen, reacties van klanten? Ga je die discussie actief aan?

4) gebruik uiteraard ook andere social media kanalen op dezelfde manier, zoals facebook, Pinterest of Google + .

5) denk na over content. Ik zie te vaak organisaties die wel een social media account hebben, maar met 1 tweet per maand gebeurt er niets... Soms zijn organisaties zelf helemaal niet actief op twitter, terwijl er wel links op de website etc staan.

6) denk na over hoe je organisatie inricht. Soms zijn disciplines e-mail marketing, online en social media gescheiden. Door goede samenwerking en kennisuitwisseling wordt het pas echt spannend

7) investeer in kennisontwikkeling van jezelf en medewerkers / collega's. Ga niet het wiel opnieuw uitvinden

8) maak doelstellingen 1 jaar vooruit: wat wil je bereiken met integratie social media en e-mail marketing? Denk in termen van bereik, meer omzet, branding. Hou het wel realistisch.

9) automatiseer het plaatsen van tweets, facebook content etc met tools als twitterfeed. Dit is geen alternatief voor persoonlijk geschreven content, maar wel een goede aanvulling. Ook zijn er tools zoals bijvoorbeeld Clang van E-village, dat veel opties in 1 modern e-mailmarketing platform combineert.

10) En vergeet vooral ook niet de mogelijkheid content op een blog te plaatsen als verlenging van bestaande kanalen. Een blog is geen medium met heel veel volgers zoals op facebook en twitter, maar is wel heel sterk in het genereren van traffic en leads via zoekmachines. Uiteraard hangt het bezoek af van het thema. Op deze Direct Marketing blog komen nu ca 1000 pageviews per maand, en nog steeds groeiend.

Daarnaast kost alles tijd: verwacht niet even een blog op te zetten en binnen te lopen. Valkuil is ook duplicate content: een blog werkt alleen als je originele content plaatst. Kan je bestaande content van nieuwsbrieven dan niet meer gebruiken? Jawel hoor, met een korte introtekst en een link, evt met afbeelding met metatag, kan je prima doorlinken naar nieuwsbrieven.

11) Denk ook na hoe je social media succesvol kan inzetten voor het laten groeien van je eigen e-mail lijst. Ga dus niet alleen voor directe verkoop van je diensten/producten!

12) zorg dat je traffic uit social media op je website, en binnen nieuwsbrief omzet goed volgt/analyseert. Zo kan je beter sturen en optimaliseren.

13) kijk naar concurrenten in je eigen branche, en evt andere branches wat die goed doen, en neem over wat zinvol is, met een eigen stijl uiteraard (best practice)

Leestips:

Jordie van Rijn schreef op Frankwatching een interessant artikel over cross-channel gebruik van Social Media in E-mailings.

Integratie Social Media en e-mailmarketing op www.emerce.nl

Raymond Badoux: E-mailmarketing en andere Social Media op www.get-social.nl

10 Tips for using Twitter in Emailmarketing (engels, blog anythinggoesmarketing)

Emailmonday: 10 tips om je email list te laten groeien via twitter (Engelstalig, door Jordie van Rijn)

Jos Veldwijk: 7 tips om Social Media en E-mail marketing te integreren
(Veldmerk Social Media, zie www.veldmerk.nl)


En tot slot: als je blogt, noem ook je eigen twitteraccount ;) Mijn tweets vind je op www.twitter.com//tacodekoning


Bent u op zoek naar meer inspiratie of snelle hulp om uw e-mailmarketing effectiever te maken? Taco de Koning is als zelfstandig e-mailmarketing specialist bereikbaar via www.eos-online.nl.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Direct Marketing Trends

Direct Marketing is a dynamic business, that keeps changing. If you consider the roots of Direct Marketing, you could argue that the first Post Order catalogues date back to the 19th Century. But being part of the modern marketing mix, most companies did not apply Direct Marketing till say, the 1960 - 1970 days. With the rise of internet and email as a new way of contact, completely new strategies for 1:1 marketing emerged. The past few years see new exciting trends with social media and mobile marketing on the move. But also postal direct marketing has lost volume against online solutions. And who has used QR codes as a new way to direct customers to a website or landingpage already? Most important lesson to me as a Direct Marketeer, is that you should keep evolving as a business, and that it is dangerous to repeat proven concepts year on year. Take email marketing. 4 years ago I got 4 to 5 times more response than now, with the same kind of messages. To achieve the same result