Het opbouwen van een goed emailbestand is voor veel bedrijven, van groot tot klein, belangrijk om goede emailmarketing te kunnen doen. Het verzamelen van email adressen (evt samen met postadressen/gegevens) wordt ook wel listbuilding genoemd.
Nu zijn er een groot aantal manieren om jouw lijst met email adressen te laten groeien.
Als eerste krijg je vrijwel altijd email adressen binnen via mensen die een boeking hebben gemaakt of iets in een webwinkel hebben gekocht. Uiteraard moet bij het boekingsscherm dan wel een vinkje staan of men ook nieuwsbrief wil ontvangen.
Daarnaast kan je ook (als je bedrijf / organisatie een echte locatie heeft) ter plaatse een soort brievenbus oid plaatsen waar gasten/klanten zich kunnen aanmelden.
Het allerbelangrijkste is meestal het nieuwsbrief aanmeldveld op de homepage van jouw organisatie.
Maar hier begint de uitdaging eigenlijk al: waarom zou bezoeker zich aanmelden voor nieuwsbrief? Je kan het aanmeldings% behoorlijk voorhogen door:
- een linkje te plaatsen waar men de meest recente nieuwsbrief kan zien (kan ook zorgen voor extra kliks!)
- redenen te geven waarom men zich moet aanmelden. Geef bijvoorbeeld een aantal redenen, of beloof korting ("direct 5 euro korting"). Kees van Dijk van Webwinkel Succes schreef hier ook een leuk item over.
- kijk kritisch waar je aanmeldveld plaatst op homepage. Soms is het ergens onderin verstopt bij contact, disclaimer etc. Een betere positie betekent meer conversie!
Zijn er nog meer manieren om nieuwsbrief aanmeldingen te verhogen via je website?
Ja, denk bijvoorbeeld aan:
- zorg voor een goede landingpage als je eenmaal op nieuwsbrief aanmeld veld geklikt hebt. Denk aan korte, aantrekkelijke tekst, evt meer uitleg en passende afbeelding!
- (tijdelijke) banners plaatsen met nieuwsbrief aanmelding tekst. Test wat goed werkt. Meestal gaat in een organisatie aandacht alleen uit naar sales acties op homepage
- plaats aanmeldscherm op meerdere landingpages die dieper in je website verborgen zitten. Kan onopvallend ergens onderin of in een linker of rechter kolom. Nog beter is een logische koppeling te maken met de tekst op die landingpage, bijv. "Meer informatie ontvangen over produkt XYZ? Meld u aan voor de nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en aantrekkelijke voordelen.
Denk aan personalisatie!
Het is je eigen keuze hoeveel informatie je vraagt bij het aanmelden. Minimaal is natuurlijk het email adres. Vaak zie je dat ook voornaam (of achternaam) gevraagd wordt. Hiermee kan je al personaliseren, wat ik absoluut kan aanbevelen.
Afhankelijk van je produkt en organisatie is het soms ook zinvol meer informatie te vragen, zoals leeftijd, geslacht m/v en welke nieuwsbrief men wil ontvangen (zie bijvoorbeeld Roompot: bungalowvakanties, camping en wintersport.
Soms wordt er ook gekozen om complete adresinformatie te vragen bij aanmelding. Voordeel is dat je zo ook een postadres hebt dat je voor een postmailing kan gebruiken. Maar er is een heel groot nadeel: aantal nieuwsbrief aanmeldingen gaat drastisch omlaag! Wat heb je liever: 2 tot 3x zoveel aanmeldingen, of meer postadressen? Om een gevoel te krijgen hoe dit bij jouw organisatie werkt: test verschillende varianten! (en overtuig je management ;) )
Je nieuwsbrief aanmeld veld is geen enqueteformulier!
Soms zie ik hele enqueteformulieren bij nieuwsbrief aanmeldvelden over bijvoorbeeld produktvoorkeuren, voorgenomen aankopen, geplande vakanties, of men kinderen heeft, etc etc. Soms worden dit ook wel "golden questions" genoemd omdat je veel beter kan segmenteren / personaliseren met je boodschappen. Maar doe je dat ook werkelijk?
Persoonlijk kies ik liever voor eerst meer aanmeldingen, en dan informatie database verrijken met meer informatie door een aantal gerichte emailings.
Hou altijd in gedachten: hoe meer informatie ik vraag, hoe meer mensen afhaken!
Gebruik social media!
Veel organisaties gebruiken al social media om aantal email adressen te laten groeien (omgekeerd kan natuurlijk ook!) Je leest hier nog niet zo heel veel over. Het laten groeien van email lijst kan bijvoorbeeld door:
- tweets sturen, bijv "Nieuwe nieuwsbrief is uit + linkje. Meld u ook aan en ontvang xxx"". OF een tweet met incentive erin. "Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang..."
- een tweet over content kan natuurlijk ook "Lees deze maand alles over XYZ in onze nieuwsbrief + linkje".
- je hoeft niet altijd direct om aanmelding te vragen. Een tweet over inhoud zoals hiervoor beschreven kan ook aanmeldingen opleveren
- gebruik social media berichten kan ook extra kliks opleveren voor de bestaande nieuwsbrief, dus ook als men zich niet aanmeldt!
- op facebook kan je uiteraard berichten plaatsen
- je kan een blogbericht maken (Zoals hier ;))
Kies je voor opt-in per email?
Denk goed na of je klant aanmelden nieuwsbrief wilt laten bevestigen per email. Niet iedereen doet dit. Hou zeker ook code email in de gaten.
Meestal stuurt men na bevestigen aanmelden vanuit je eigen email dan een bevestigingsemail. Hier liggen kansen! Zo vaak lees ik alleen "U heeft zich aangemeld voor nieuwsbrief X Y Z", dus heel feitelijk. Maar geen concrete tekst richting klant, zoals
- deze week ontvangt u de eerste nieuwsbrief
Kan dat? Ja, met een autoresponder. Een klant is na aanmelding heel nieuwsgierig, kan ook vaak betere conversie geven. Er zijn organisaties die eerst 2 of zelfs 3 autoresponderberichten sturen met een van te voren gemaakte email, en pas daarna de standaard nieuwsbrieven.
Vergeet SEO niet!
Als een klant zich wil aanmelden dat hij/zij zich wil aanmelden voor de nieuwsbrief, verwacht je dat men gewoon naar de homepage gaat. Dit gebeurt niet altijd, soms wordt ook google gebruikt en tikt men gewoon "nieuwsbrief" en de naam van jouw organisatie in. Als nieuwsbrief aanmeldveld ergens onderin de homepage verstopt is, gaat dat niet werken. Een goede landingpage, evt zelfs alleen voor SEO, met duidelijke tekst en titels, en alle redenen voor aanmelden, zal je helpen!
SEA campagne nieuwsbrief aanmeldingen?
Ik heb hier zelf geen ervaring, maar denk wel dat het de moeite waard is om te testen. Als je ambitie hebt om de email lijst flink te laten groeien kan je het beste veel verschillende kanalen gebruiken. Kijk uiteraard kritisch naar de woorden waarop je adverteert.
Kijk jij goed naar de cijfers rond nieuwsbriefaanmeldingen?
Meten is weten. Om echt te weten of het goed gaat met je aanmeldingen, moet je liefst wekelijks, aanmeldingen volgen. Het is echter ook zinvol te kijken naar het aantal website bezoeken (en aantal werkelijke aanmeldingen) op de landingpage met nieuwsbrief aanmeldingen. In google analytics is het mogelijk dit soort overzichten aan te maken. Zo kan je bijvoorbeeld zien welk % van de bezoekers zich werkelijk aanmeldt.
Hoe snel krijgt men de eerste nieuwsbrief?
Het lijkt een open deur, maar je conversie zal niet super zijn als een klant zich aanmeldt en pas 3 maanden later eerste nieuwsbrief krijgt. Maak je maar 4 nieuwsbrieven per jaar? Overweeg dan om de meest recente editie aan nieuwe aanmelders te sturen, 1x per 2 weken bijvoorbeeld. (en schrijf er evt in inleiding bij dat dit alvast uitgave van maand xxx is). Weest in ieder geval duidelijk wat klant kan verwachten!
Een tweede mogelijkheid is gebruik autoresponder. Je kan dit (als je het goed plant) zelfs door reguliere nieuwsbrieven laten lopen. (zorg voor goede afwisseling content!
Listbuildingtips op slideshare.net
Zoals al eerder gemeld in deze blog: op slideshare.net staan vaak heel bruikbare tips voor emailmarketing en nieuwsbrieven. Rond nieuwsbrief aanmeldingen een paar leuke links:
- Email newsletter signup
- The power of email listbuilders
- 5 best strategies to develop a responsive email list
- 7 super simple listbuilding tactics
Er is nog veel meer te vertellen over succesvolle nieuwsbriefaanmeldingen en listbuilding. Denk in ieder geval heel goed na hoe je nieuwsbrief aanmeldingen inricht, er is vaak veel meer mogelijk. Wordt vervolgd!
Nu zijn er een groot aantal manieren om jouw lijst met email adressen te laten groeien.
Als eerste krijg je vrijwel altijd email adressen binnen via mensen die een boeking hebben gemaakt of iets in een webwinkel hebben gekocht. Uiteraard moet bij het boekingsscherm dan wel een vinkje staan of men ook nieuwsbrief wil ontvangen.
Daarnaast kan je ook (als je bedrijf / organisatie een echte locatie heeft) ter plaatse een soort brievenbus oid plaatsen waar gasten/klanten zich kunnen aanmelden.
Het allerbelangrijkste is meestal het nieuwsbrief aanmeldveld op de homepage van jouw organisatie.
Maar hier begint de uitdaging eigenlijk al: waarom zou bezoeker zich aanmelden voor nieuwsbrief? Je kan het aanmeldings% behoorlijk voorhogen door:
- een linkje te plaatsen waar men de meest recente nieuwsbrief kan zien (kan ook zorgen voor extra kliks!)
- redenen te geven waarom men zich moet aanmelden. Geef bijvoorbeeld een aantal redenen, of beloof korting ("direct 5 euro korting"). Kees van Dijk van Webwinkel Succes schreef hier ook een leuk item over.
- kijk kritisch waar je aanmeldveld plaatst op homepage. Soms is het ergens onderin verstopt bij contact, disclaimer etc. Een betere positie betekent meer conversie!
Zijn er nog meer manieren om nieuwsbrief aanmeldingen te verhogen via je website?
Ja, denk bijvoorbeeld aan:
- zorg voor een goede landingpage als je eenmaal op nieuwsbrief aanmeld veld geklikt hebt. Denk aan korte, aantrekkelijke tekst, evt meer uitleg en passende afbeelding!
- (tijdelijke) banners plaatsen met nieuwsbrief aanmelding tekst. Test wat goed werkt. Meestal gaat in een organisatie aandacht alleen uit naar sales acties op homepage
- plaats aanmeldscherm op meerdere landingpages die dieper in je website verborgen zitten. Kan onopvallend ergens onderin of in een linker of rechter kolom. Nog beter is een logische koppeling te maken met de tekst op die landingpage, bijv. "Meer informatie ontvangen over produkt XYZ? Meld u aan voor de nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en aantrekkelijke voordelen.
Denk aan personalisatie!
Het is je eigen keuze hoeveel informatie je vraagt bij het aanmelden. Minimaal is natuurlijk het email adres. Vaak zie je dat ook voornaam (of achternaam) gevraagd wordt. Hiermee kan je al personaliseren, wat ik absoluut kan aanbevelen.
Afhankelijk van je produkt en organisatie is het soms ook zinvol meer informatie te vragen, zoals leeftijd, geslacht m/v en welke nieuwsbrief men wil ontvangen (zie bijvoorbeeld Roompot: bungalowvakanties, camping en wintersport.
Soms wordt er ook gekozen om complete adresinformatie te vragen bij aanmelding. Voordeel is dat je zo ook een postadres hebt dat je voor een postmailing kan gebruiken. Maar er is een heel groot nadeel: aantal nieuwsbrief aanmeldingen gaat drastisch omlaag! Wat heb je liever: 2 tot 3x zoveel aanmeldingen, of meer postadressen? Om een gevoel te krijgen hoe dit bij jouw organisatie werkt: test verschillende varianten! (en overtuig je management ;) )
Je nieuwsbrief aanmeld veld is geen enqueteformulier!
Soms zie ik hele enqueteformulieren bij nieuwsbrief aanmeldvelden over bijvoorbeeld produktvoorkeuren, voorgenomen aankopen, geplande vakanties, of men kinderen heeft, etc etc. Soms worden dit ook wel "golden questions" genoemd omdat je veel beter kan segmenteren / personaliseren met je boodschappen. Maar doe je dat ook werkelijk?
Persoonlijk kies ik liever voor eerst meer aanmeldingen, en dan informatie database verrijken met meer informatie door een aantal gerichte emailings.
Hou altijd in gedachten: hoe meer informatie ik vraag, hoe meer mensen afhaken!
Gebruik social media!
Veel organisaties gebruiken al social media om aantal email adressen te laten groeien (omgekeerd kan natuurlijk ook!) Je leest hier nog niet zo heel veel over. Het laten groeien van email lijst kan bijvoorbeeld door:
- tweets sturen, bijv "Nieuwe nieuwsbrief is uit + linkje. Meld u ook aan en ontvang xxx"". OF een tweet met incentive erin. "Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang..."
- een tweet over content kan natuurlijk ook "Lees deze maand alles over XYZ in onze nieuwsbrief + linkje".
- je hoeft niet altijd direct om aanmelding te vragen. Een tweet over inhoud zoals hiervoor beschreven kan ook aanmeldingen opleveren
- gebruik social media berichten kan ook extra kliks opleveren voor de bestaande nieuwsbrief, dus ook als men zich niet aanmeldt!
- op facebook kan je uiteraard berichten plaatsen
- je kan een blogbericht maken (Zoals hier ;))
Kies je voor opt-in per email?
Denk goed na of je klant aanmelden nieuwsbrief wilt laten bevestigen per email. Niet iedereen doet dit. Hou zeker ook code email in de gaten.
Meestal stuurt men na bevestigen aanmelden vanuit je eigen email dan een bevestigingsemail. Hier liggen kansen! Zo vaak lees ik alleen "U heeft zich aangemeld voor nieuwsbrief X Y Z", dus heel feitelijk. Maar geen concrete tekst richting klant, zoals
- deze week ontvangt u de eerste nieuwsbrief
Kan dat? Ja, met een autoresponder. Een klant is na aanmelding heel nieuwsgierig, kan ook vaak betere conversie geven. Er zijn organisaties die eerst 2 of zelfs 3 autoresponderberichten sturen met een van te voren gemaakte email, en pas daarna de standaard nieuwsbrieven.
Vergeet SEO niet!
Als een klant zich wil aanmelden dat hij/zij zich wil aanmelden voor de nieuwsbrief, verwacht je dat men gewoon naar de homepage gaat. Dit gebeurt niet altijd, soms wordt ook google gebruikt en tikt men gewoon "nieuwsbrief" en de naam van jouw organisatie in. Als nieuwsbrief aanmeldveld ergens onderin de homepage verstopt is, gaat dat niet werken. Een goede landingpage, evt zelfs alleen voor SEO, met duidelijke tekst en titels, en alle redenen voor aanmelden, zal je helpen!
SEA campagne nieuwsbrief aanmeldingen?
Ik heb hier zelf geen ervaring, maar denk wel dat het de moeite waard is om te testen. Als je ambitie hebt om de email lijst flink te laten groeien kan je het beste veel verschillende kanalen gebruiken. Kijk uiteraard kritisch naar de woorden waarop je adverteert.
Kijk jij goed naar de cijfers rond nieuwsbriefaanmeldingen?
Meten is weten. Om echt te weten of het goed gaat met je aanmeldingen, moet je liefst wekelijks, aanmeldingen volgen. Het is echter ook zinvol te kijken naar het aantal website bezoeken (en aantal werkelijke aanmeldingen) op de landingpage met nieuwsbrief aanmeldingen. In google analytics is het mogelijk dit soort overzichten aan te maken. Zo kan je bijvoorbeeld zien welk % van de bezoekers zich werkelijk aanmeldt.
Hoe snel krijgt men de eerste nieuwsbrief?
Het lijkt een open deur, maar je conversie zal niet super zijn als een klant zich aanmeldt en pas 3 maanden later eerste nieuwsbrief krijgt. Maak je maar 4 nieuwsbrieven per jaar? Overweeg dan om de meest recente editie aan nieuwe aanmelders te sturen, 1x per 2 weken bijvoorbeeld. (en schrijf er evt in inleiding bij dat dit alvast uitgave van maand xxx is). Weest in ieder geval duidelijk wat klant kan verwachten!
Een tweede mogelijkheid is gebruik autoresponder. Je kan dit (als je het goed plant) zelfs door reguliere nieuwsbrieven laten lopen. (zorg voor goede afwisseling content!
Listbuildingtips op slideshare.net
Zoals al eerder gemeld in deze blog: op slideshare.net staan vaak heel bruikbare tips voor emailmarketing en nieuwsbrieven. Rond nieuwsbrief aanmeldingen een paar leuke links:
- Email newsletter signup
- The power of email listbuilders
- 5 best strategies to develop a responsive email list
- 7 super simple listbuilding tactics
Er is nog veel meer te vertellen over succesvolle nieuwsbriefaanmeldingen en listbuilding. Denk in ieder geval heel goed na hoe je nieuwsbrief aanmeldingen inricht, er is vaak veel meer mogelijk. Wordt vervolgd!
Reacties
Een reactie posten