Doorgaan naar hoofdcontent

KLM Flying Blue nieuwsbrief: omslachtige afmeldprocedure

KLM verstuurt best mooie nieuwsbrieven met het Flying Blue programma. Een recent voorbeeld ziet u hier.

Waar ik me alleen altijd erg over verbaasd heb, is de omslachtige afmeldprocedure. Je moet je inloggen als Flying Blue deelnemer en dan je instellingen aanpassen.

Maar wat als je lang geleden Flying Blue deelnemer bent geworden, en je login gegevens niet meer hebt zoals ik? Dan heb je pech. Oh ja, je kan een mailtje sturen aan de klantenservice met een verzoek verzending nieuwsbrief te stoppen. Al gedaan, nooit reactie gehad. Ze zullen het wel te druk hebben.

In een recente blogpost schreef ik dat leden van de Duitse DM branche organisatie de code onderschrijven dat een klant / nieuwsbriefontvanger zich binnen 2 klikken moet afmelden.

Nu ken ik de ins en outs en de systemen bij KLM niet. Maar waarom zou je het een klant moeilijk maken om af te melden? Ik denk persoonlijk dat:

- het de drempel verlaagt om je aan te melden voor een nieuwsbrief
- je database wordt schoner
- je hoeft minder emails de deur uit te sturen (men denkt altijd dat emails versturen zo goed als gratis is, maar als uiteindelijk gaan aantallen wel tellen. En je verzendsnelheid wordt beter)
- je rapportage is accurater (als je alleen mensen mailt die echt een nieuwsbrief willen ontvangen, krijg je beter inzicht in werkelijke respons en conversie

Vanuit mijn emailmarketing ervaring nog een paar zaken die mij opvallen in de lay-out van deze nieuwsbrief:

1) main visual is erg groot. Boodschap begint pas daaronder. Niet handig in preview scherm
2) lettertype bodycopy is vrij klein
3) onder de introtekst zit geen duidelijke button of call to action. Ik zie alleen tekstlinks in subitem 1 en 2.
4) aanhef is niet gepersonaliseerd (als je naam niet hebt, maar wel een email adres, kan je overwegen email te versturen om profiel te verrijken. Als je dit op een originele manier doet, wil een klant dat best doen - zolang hij/zij geen 20 invoervelden moet invullen.
5) ik mis gepersonaliseerde informatie. Stand aantal mijlen (zoals Airmiles dat heel goed doet) lijkt mij relevant.

Ik geloof in ieder geval in uitproberen, blijven leren en optimaliseren. Voor elke nieuwsbrief.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge