Wat is een Direct Marketing Specialist? Een persoon met goede DM kennis, die snel resultaten weet te realiseren met DM acties? Iemand die database, analyses en communicatie met elkaar kan verbinden? Iemand die goed is in het aansturen van buro's? Iemand die juist Direct Marketing met andere disciplines als online, Social Media en algemene marketing kan verbinden?
Direct Marketing specialist: persoon met brede ervaring en kennis
Persoonlijk vind ik een Direct Marketing specialist een persoon met een brede ervaring die juist veelzijdig is, en naast gedegen kennis van DM en Email Marketing (eigenlijk alle database driven communicatie) een goede interactie met andere marketing en verkoop disciplines kan realiseren.
Er zijn ook bedrijven die zich DM specialist noemen - als je die term in google ingeeft vind je mailhuizen, adresaanbieders en strategieadvies.
En wat is dan een "Senior Direct Marketing Specialist"? Sommige vacatures vermelden deze omschrijving. Aantal jaren ervaring telt daar zeker mee. Ik denk ook de kwaliteit dat zo iemand snel overzicht heeft, kansen ziet en niet alleen operationele kwaliteiten heeft.
Een Direct Marketing specialist moet zeker thuis zijn in emailings. Maar is een Email Marketing specialist dan beter thuis in email land? Ik zeg ja. Het vakgebied van email marketing is zo specifiek, dat daar inderdaad ook specialisten zijn. Zelfs daarbinnen kan je specialist zijn als het gaat om verzendtechnieken, opmaak / HTML of juist event driven email marketing.
Een terechte vraag vind ik echter: wanneer is specialistische kennis nodig? Ik denk vooral in grote organisaties, die heel veel basics van DM en contact based marketing al voor elkaar hebben. Dan heeft specialistische kennis toegevoegde waarde. Kijk ook maar naar online marketing. In vrijwel alle commerciele organisaties zijn die teams gegroeid als kool, en zijn er veel specialismes zoals bijvoorbeeld SEO, SEA en contentmanagement bijgekomen.
Een valkuil vind ik, vandaag de dag DM specialismes teveel op online kennis te beoordelen. Die is zeker belangrijk, maar "gewone" communicatie per post is vaak heel krachtig, mits goed opgezet en toegepast. Te vaak wordt gedacht dat online methodes succesvoller zijn. Een echte Direct Marketing specialist heeft hier juist toegevoegde waarde, als het gaat om de keus maken tussen inzet van post DM, email marketing, social media of juist een combinatie van ales.
Strategie en lange termijn visie
Van een Direct Marketing specialist vind ik dat je ook een lange termijn visie en strategie mag verwachten. Waarom is dit belangrijk? Omdat je anders verzand in ad hoc gedrag, waarbij er alleen maar regelmatig acties "uitgeknald" worden en weer een target gehaald moet worden.
Dat kan best succesvol zijn, maar DM is zoveel meer. Werken aan je database, de juiste boodschap op het goede moment aan de juiste mensen sturen. Afwisseling van je boodschappen realiseren. Zicht houden op ontwikkelingen en kwaliteit van je database. Als je dat spel als organisatie goed kan spelen, groeit de potentie van DM met de jaren.
Innovatief vermogen
Kan je daarbij ook nog innovatief vermogen toevoegen, goede interactie tussen een gedegen opbouw van DM activiteiten en het uitproberen van nieuwe proposities, methodes en 1:1 communicatie, dan ben je als organisatie een soort DM specialist. Een leuke vergelijking, want alle kwalificaties die ik eerder noemde, zijn niet zomaar door een organisatie gerealiseerd. Zelfs als je zo'n specialist in dienst hebt.
Wat ik bedoel, is dat strategie en aanpak DM door meerdere disciplines en eigenlijk ook management gedragen en uitgedragen moet worden. Dat waar nodig extra mensen, budget en kennis wordt gerealiseerd. Dat er aandacht is voor training, best practice, testen, dingen uitproberen. Dan til je als organisatie DM op een ander nivo, en de resultaten ook!
Meer berichten over Direct Marketing
Direct Marketing specialist: persoon met brede ervaring en kennis
Persoonlijk vind ik een Direct Marketing specialist een persoon met een brede ervaring die juist veelzijdig is, en naast gedegen kennis van DM en Email Marketing (eigenlijk alle database driven communicatie) een goede interactie met andere marketing en verkoop disciplines kan realiseren.
Er zijn ook bedrijven die zich DM specialist noemen - als je die term in google ingeeft vind je mailhuizen, adresaanbieders en strategieadvies.
En wat is dan een "Senior Direct Marketing Specialist"? Sommige vacatures vermelden deze omschrijving. Aantal jaren ervaring telt daar zeker mee. Ik denk ook de kwaliteit dat zo iemand snel overzicht heeft, kansen ziet en niet alleen operationele kwaliteiten heeft.
Een Direct Marketing specialist moet zeker thuis zijn in emailings. Maar is een Email Marketing specialist dan beter thuis in email land? Ik zeg ja. Het vakgebied van email marketing is zo specifiek, dat daar inderdaad ook specialisten zijn. Zelfs daarbinnen kan je specialist zijn als het gaat om verzendtechnieken, opmaak / HTML of juist event driven email marketing.
Een terechte vraag vind ik echter: wanneer is specialistische kennis nodig? Ik denk vooral in grote organisaties, die heel veel basics van DM en contact based marketing al voor elkaar hebben. Dan heeft specialistische kennis toegevoegde waarde. Kijk ook maar naar online marketing. In vrijwel alle commerciele organisaties zijn die teams gegroeid als kool, en zijn er veel specialismes zoals bijvoorbeeld SEO, SEA en contentmanagement bijgekomen.
Een valkuil vind ik, vandaag de dag DM specialismes teveel op online kennis te beoordelen. Die is zeker belangrijk, maar "gewone" communicatie per post is vaak heel krachtig, mits goed opgezet en toegepast. Te vaak wordt gedacht dat online methodes succesvoller zijn. Een echte Direct Marketing specialist heeft hier juist toegevoegde waarde, als het gaat om de keus maken tussen inzet van post DM, email marketing, social media of juist een combinatie van ales.
Strategie en lange termijn visie
Van een Direct Marketing specialist vind ik dat je ook een lange termijn visie en strategie mag verwachten. Waarom is dit belangrijk? Omdat je anders verzand in ad hoc gedrag, waarbij er alleen maar regelmatig acties "uitgeknald" worden en weer een target gehaald moet worden.
Dat kan best succesvol zijn, maar DM is zoveel meer. Werken aan je database, de juiste boodschap op het goede moment aan de juiste mensen sturen. Afwisseling van je boodschappen realiseren. Zicht houden op ontwikkelingen en kwaliteit van je database. Als je dat spel als organisatie goed kan spelen, groeit de potentie van DM met de jaren.
Innovatief vermogen
Kan je daarbij ook nog innovatief vermogen toevoegen, goede interactie tussen een gedegen opbouw van DM activiteiten en het uitproberen van nieuwe proposities, methodes en 1:1 communicatie, dan ben je als organisatie een soort DM specialist. Een leuke vergelijking, want alle kwalificaties die ik eerder noemde, zijn niet zomaar door een organisatie gerealiseerd. Zelfs als je zo'n specialist in dienst hebt.
Wat ik bedoel, is dat strategie en aanpak DM door meerdere disciplines en eigenlijk ook management gedragen en uitgedragen moet worden. Dat waar nodig extra mensen, budget en kennis wordt gerealiseerd. Dat er aandacht is voor training, best practice, testen, dingen uitproberen. Dan til je als organisatie DM op een ander nivo, en de resultaten ook!
Meer berichten over Direct Marketing
Reacties
Een reactie posten