Doorgaan naar hoofdcontent

Direct Marketing Specialist

Wat is een Direct Marketing Specialist? Een persoon met goede DM kennis, die snel resultaten weet te realiseren met DM acties? Iemand die database, analyses en communicatie met elkaar kan verbinden? Iemand die goed is in het aansturen van buro's? Iemand die juist Direct Marketing met andere disciplines als online, Social Media en algemene marketing kan verbinden?

Direct Marketing specialist: persoon met brede ervaring en kennis
Persoonlijk vind ik een Direct Marketing specialist een persoon met een brede ervaring die juist veelzijdig is, en naast gedegen kennis van DM en Email Marketing (eigenlijk alle database driven communicatie) een goede interactie met andere marketing en verkoop disciplines kan realiseren.

Er zijn ook bedrijven die zich DM specialist noemen - als je die term in google ingeeft vind je mailhuizen, adresaanbieders en strategieadvies.

En wat is dan een "Senior Direct Marketing Specialist"? Sommige vacatures vermelden deze omschrijving. Aantal jaren ervaring telt daar zeker mee. Ik denk ook de kwaliteit dat zo iemand snel overzicht heeft, kansen ziet en niet alleen operationele kwaliteiten heeft.

Een Direct Marketing specialist moet zeker thuis zijn in emailings. Maar is een Email Marketing specialist dan beter thuis in email land? Ik zeg ja. Het vakgebied van email marketing is zo specifiek, dat daar inderdaad ook specialisten zijn. Zelfs daarbinnen kan je specialist zijn als het gaat om verzendtechnieken, opmaak / HTML of juist event driven email marketing.

Een terechte vraag vind ik echter: wanneer is specialistische kennis nodig? Ik denk vooral in grote organisaties, die heel veel basics van DM en contact based marketing al voor elkaar hebben. Dan heeft specialistische kennis toegevoegde waarde. Kijk ook maar naar online marketing. In vrijwel alle commerciele organisaties zijn die teams gegroeid als kool, en zijn er veel specialismes zoals bijvoorbeeld SEO, SEA en contentmanagement bijgekomen.

Een valkuil vind ik, vandaag de dag DM specialismes teveel op online kennis te beoordelen. Die is zeker belangrijk, maar "gewone" communicatie per post is vaak heel krachtig, mits goed opgezet en toegepast. Te vaak wordt gedacht dat online methodes succesvoller zijn. Een echte Direct Marketing specialist heeft hier juist toegevoegde waarde, als het gaat om de keus maken tussen inzet van post DM, email marketing, social media of juist een combinatie van ales.

Strategie en lange termijn visie
Van een Direct Marketing specialist vind ik dat je ook een lange termijn visie en strategie mag verwachten. Waarom is dit belangrijk? Omdat je anders verzand in ad hoc gedrag, waarbij er alleen maar regelmatig acties "uitgeknald" worden en weer een target gehaald moet worden.

Dat kan best succesvol zijn, maar DM is zoveel meer. Werken aan je database, de juiste boodschap op het goede moment aan de juiste mensen sturen. Afwisseling van je boodschappen realiseren. Zicht houden op ontwikkelingen en kwaliteit van je database. Als je dat spel als organisatie goed kan spelen, groeit de potentie van DM met de jaren.

Innovatief vermogen
Kan je daarbij ook nog innovatief vermogen toevoegen, goede interactie tussen een gedegen opbouw van DM activiteiten en het uitproberen van nieuwe proposities, methodes en 1:1 communicatie, dan ben je als organisatie een soort DM specialist. Een leuke vergelijking, want alle kwalificaties die ik eerder noemde, zijn niet zomaar door een organisatie gerealiseerd. Zelfs als je zo'n specialist in dienst hebt.

Wat ik bedoel, is dat strategie en aanpak DM door meerdere disciplines en eigenlijk ook management gedragen en uitgedragen moet worden. Dat waar nodig extra mensen, budget en kennis wordt gerealiseerd. Dat er aandacht is voor training, best practice, testen, dingen uitproberen. Dan til je als organisatie DM op een ander nivo, en de resultaten ook!

Meer berichten over Direct Marketing

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Direct Marketing Trends

Direct Marketing is a dynamic business, that keeps changing. If you consider the roots of Direct Marketing, you could argue that the first Post Order catalogues date back to the 19th Century. But being part of the modern marketing mix, most companies did not apply Direct Marketing till say, the 1960 - 1970 days. With the rise of internet and email as a new way of contact, completely new strategies for 1:1 marketing emerged. The past few years see new exciting trends with social media and mobile marketing on the move. But also postal direct marketing has lost volume against online solutions. And who has used QR codes as a new way to direct customers to a website or landingpage already? Most important lesson to me as a Direct Marketeer, is that you should keep evolving as a business, and that it is dangerous to repeat proven concepts year on year. Take email marketing. 4 years ago I got 4 to 5 times more response than now, with the same kind of messages. To achieve the same result