Wie als bedrijf of organisatie emailings verstuurt, zal vooral de focus hebben op inhoud, het aanbod / boodschap en de "verpakking". Met een goede e-mail marketeer of de hulp van een professioneel buro zullen ook zaken als onderwerpregel, call-to-action en een goede landingpage aandacht krijgen.
Er is gewerkt aan een goede selectie, misschien zelfs krijgen delen van de database een aparte boodschap.
Toch blijven er vaak kansen onbenut. Vandaag wil ik aandacht vragen voor een paar simpele middelen, die op lange termijn vaak extra omzet en nieuwe nieuwsbriefaanmeldingen kunnen brengen.
Zorg voor meer zichtbaarheid van je nieuwsbrief!
Bij heel veel organisaties wordt de nieuwsbrief namelijk alleen maar aan de doelgroep / selectie gestuurd. Op de website of social media is de actuele nieuwsbrief niet te zien. Ook is er vaak geen nieuwsbrief archief.
Let daarbij op:
- als je een nieuwsbrief voor algemeen publiek zichtbaar maakt, moet aanbod natuurlijk algemeen zijn. Soms is het nodig een extra versie te maken
- het is makkelijk als je een boodschap / aanbod hebt die langer houdbaar is. Zo kan je langer extra bezoekers ontvangen
Welke kansen zijn er?
1) zet link naar laatste nieuwsbrief op je website! Meestal doet men dit naast plek voor aanmelden nieuwsbrieven. Kijk maar eens bij de website van Roompot rechtsonder.
Toch kan je dit op meer plaatsen doen! Met een beetje creativiteit kan je ook elders op website link naar actuele nieuwsbrief plaatsen, en zo met meer traffic
2) post de actuele nieuwsbrief via social media: twitter, facebook, evt een linked-in groep, of op een blog. Uiteraard vraagt het wel tijd en inspanning om voor een groter publiek (lees: followers, friends etc) bij deze kanalen te krijgen.
Wees dan ook creatief met het posten van je nieuwsbrief: dat kan op datum verzending (nieuwe nieuwsbrief xxx is uit + link), maar ook herhaling met noemen onderwerpen "kerstaanbiedingen bij xxx. Lees de actuele nieuwsbrief xxxx".
3) Een andere mogelijkheid die ik zeer kan aanbevelen is het aanleggen van een nieuwsbriefarchief. Maak een goede landingpage hiervoor, waar de links naar thema of datum geordend zijn. Zorg liefst ook voor afbeeldingen van nieuwsbrieven. Het is prima om een selectie van nieuwsbrieven te maken voor deze pagina - kwaliteit gaat voor kwantiteit hier.
Ook over het nieuwsbriefarchief kan je social media berichten plaatsen, en zo dus meer traffic krijgen! Vergeet zeker ook niet op nieuwsbrief archief pagina een duidelijke aanmeldlink te maken voor de nieuwsbrief.
Meet en test de resultaten
Ik zou eerst uitproberen waar je nieuwsbrief extra aandacht kan geven. Als dat gedaan is, kan je overwegen extra versie te maken van nieuwsbrief (met aparte tracking links). Gebruik die voor alle kanalen die ik hiervoor genoemd heb, die dus niet met verzending naar de database te maken hebben.
Het resultaat: je kan exact zien wat extra omzet en aantal clicks is, door de extra aandacht.
Ook kan je zien welk soort nieuwsbrieven goede aandacht krijgt via de extra aandacht en welke niet. Daardoor kan je in toekomst selectiever zijn welke nieuwsbrieven je post.
Wees ambitieus
Als je hier serieus mee bezig gaat, en ziet dat er omzet in zit, dan krijg je ook een heel ander zicht op het opbouwen van een "database" (listbuilding) van social media contacten. Met harde cijfers over omzet kan het makkelijker zijn tijd en geld vrij te maken in je organisatie om meer bereik op social media te realiseren.
Uiteindelijk is het krijgen van extra aandacht voor nieuwsbrieven natuurlijk maar een onderdeel van social media plan.
Gebruik content nieuwsbrieven opnieuw
Nog een laatste tip: je kan ook content, foto's en landingpages uit nieuwsbrieven in onderdelen hergebruiken en posten via social media. Soms is het niet zinvol een hele nieuwsbrief extra te verspreiden, maar kan dat wel met een onderdeel. Of je doet en-en. Berichten over nieuwsbrief die uit is, en inzoomen op een paar leuke onderdelen.
Het grote voordeel: je bent weinig tijd kwijt met het schrijven van de posts!
Uiteindelijk moet het natuurlijk wel een zinvol verhaal blijven dat voor lezers interessant is. En liefst actueel, iets dat niet al op de website staat. Maar dat is gewoon content management!
Meer berichten over E-mailmarketing
Er is gewerkt aan een goede selectie, misschien zelfs krijgen delen van de database een aparte boodschap.
Toch blijven er vaak kansen onbenut. Vandaag wil ik aandacht vragen voor een paar simpele middelen, die op lange termijn vaak extra omzet en nieuwe nieuwsbriefaanmeldingen kunnen brengen.
Zorg voor meer zichtbaarheid van je nieuwsbrief!
Bij heel veel organisaties wordt de nieuwsbrief namelijk alleen maar aan de doelgroep / selectie gestuurd. Op de website of social media is de actuele nieuwsbrief niet te zien. Ook is er vaak geen nieuwsbrief archief.
Let daarbij op:
- als je een nieuwsbrief voor algemeen publiek zichtbaar maakt, moet aanbod natuurlijk algemeen zijn. Soms is het nodig een extra versie te maken
- het is makkelijk als je een boodschap / aanbod hebt die langer houdbaar is. Zo kan je langer extra bezoekers ontvangen
Welke kansen zijn er?
1) zet link naar laatste nieuwsbrief op je website! Meestal doet men dit naast plek voor aanmelden nieuwsbrieven. Kijk maar eens bij de website van Roompot rechtsonder.
Toch kan je dit op meer plaatsen doen! Met een beetje creativiteit kan je ook elders op website link naar actuele nieuwsbrief plaatsen, en zo met meer traffic
2) post de actuele nieuwsbrief via social media: twitter, facebook, evt een linked-in groep, of op een blog. Uiteraard vraagt het wel tijd en inspanning om voor een groter publiek (lees: followers, friends etc) bij deze kanalen te krijgen.
Wees dan ook creatief met het posten van je nieuwsbrief: dat kan op datum verzending (nieuwe nieuwsbrief xxx is uit + link), maar ook herhaling met noemen onderwerpen "kerstaanbiedingen bij xxx. Lees de actuele nieuwsbrief xxxx".
3) Een andere mogelijkheid die ik zeer kan aanbevelen is het aanleggen van een nieuwsbriefarchief. Maak een goede landingpage hiervoor, waar de links naar thema of datum geordend zijn. Zorg liefst ook voor afbeeldingen van nieuwsbrieven. Het is prima om een selectie van nieuwsbrieven te maken voor deze pagina - kwaliteit gaat voor kwantiteit hier.
Ook over het nieuwsbriefarchief kan je social media berichten plaatsen, en zo dus meer traffic krijgen! Vergeet zeker ook niet op nieuwsbrief archief pagina een duidelijke aanmeldlink te maken voor de nieuwsbrief.
Meet en test de resultaten
Ik zou eerst uitproberen waar je nieuwsbrief extra aandacht kan geven. Als dat gedaan is, kan je overwegen extra versie te maken van nieuwsbrief (met aparte tracking links). Gebruik die voor alle kanalen die ik hiervoor genoemd heb, die dus niet met verzending naar de database te maken hebben.
Het resultaat: je kan exact zien wat extra omzet en aantal clicks is, door de extra aandacht.
Ook kan je zien welk soort nieuwsbrieven goede aandacht krijgt via de extra aandacht en welke niet. Daardoor kan je in toekomst selectiever zijn welke nieuwsbrieven je post.
Wees ambitieus
Als je hier serieus mee bezig gaat, en ziet dat er omzet in zit, dan krijg je ook een heel ander zicht op het opbouwen van een "database" (listbuilding) van social media contacten. Met harde cijfers over omzet kan het makkelijker zijn tijd en geld vrij te maken in je organisatie om meer bereik op social media te realiseren.
Uiteindelijk is het krijgen van extra aandacht voor nieuwsbrieven natuurlijk maar een onderdeel van social media plan.
Gebruik content nieuwsbrieven opnieuw
Nog een laatste tip: je kan ook content, foto's en landingpages uit nieuwsbrieven in onderdelen hergebruiken en posten via social media. Soms is het niet zinvol een hele nieuwsbrief extra te verspreiden, maar kan dat wel met een onderdeel. Of je doet en-en. Berichten over nieuwsbrief die uit is, en inzoomen op een paar leuke onderdelen.
Het grote voordeel: je bent weinig tijd kwijt met het schrijven van de posts!
Uiteindelijk moet het natuurlijk wel een zinvol verhaal blijven dat voor lezers interessant is. En liefst actueel, iets dat niet al op de website staat. Maar dat is gewoon content management!
Meer berichten over E-mailmarketing
Reacties
Een reactie posten