Listbuilding is een verzamelnaam voor het uitbreiden, verrijken maar ook verbeteren van je database. Of het nu om post- of email adressen gaat. In zekere zin kan je het krijgen van veel twitter- of facebook volgers ook listbuilding noemen.
Een goede database is de basis voor succesvolle 1:1 marketing. Daarbij is het essentieel goede adressen te vinden. Beter een kleinere database met goede leads/adressen, dan heel veel volume en weinig conversie.
List building is vooral een zaak van lange adem, en iets om op veel fronten aan te pakken. Bij veel organisaties worden naar mijn indruk niet alle mogelijkheden benut.
Het succes van goede listbuilding is vaak ook niet meteen zichtbaar. Het kost tijd om meer adressen en klantcontacten te verzamelen, soms wel 2 tot 3 jaar. Dan krijgen acties die direct omzet genereren al snel voorrang.
Maar als je mechanismes voor listbuilding eenmaal hebt ingericht, krijg je constant nieuwe klantcontacten. Ook hier geldt, net als bij Direct Marketing: probeer uit, test, kijk wat respons is, volg de nieuwe aanmeldingen/adressen, optimaliseer. Alleen zo krijg je de beste resultaten!
Follow up op listbuilding
Een fout die naar mijn idee vaak gemaakt wordt, is dat als er "verse" adressen zijn, deze meteen in de bak met alle adressen gaat en hup, binnen een week de eerste salesactie krijgt.
Een gemiste kans is dat er geen gerichte informatie / follow up aan de klant gestuurd wordt nadat het adres bekend is. Het allermooiste is die informatie aan te passen aan wat de klant net gedaan heeft. Aanmelding nieuwsbrief? Stuur dan eerst een standaard nieuwsbrief (gepersonaliseerd!) waar klant zinvolle informatie krijgt, en beter nog, een goodie, een kleine incentive. Zo wordt klant bevestigd dat aanmelden goede stap was. Pas na een paar weken echte verkoopboodschappen. Mis je veel conversie? Naar mijn overtuiging niet.
Een ander voorbeeld: een klant heeft net een donatie voor een goed doel gedaan. Alle contactinfo ingestuurd. Waarschijnlijk krijg je 4x per jaar een PDF per email of een nieuwsbrief per post. Maar het is toch veel mooier om meteen een emailtje te sturen, met een positieve boodschap als "welkom als donateur en bedankt voor je gift! We zullen je vanaf nu regelmatig informeren over ons werk en de nieuwste projekten. Meer nieuws vind je ook op facebook.com.xxx of op twitter op @goeddoelxxx.
Met autoresponders is dit bovendien heel eenvoudig in te richten voor emailings.
Maar ook met post is er veel te realiseren. Een gestandaardiseerde brief of postkaart, per 2 weken automatische verwerking door het mailhuis. Het opzetten kost maar 1 keer veel aandacht, maar daarna worden nieuwe klanten actueel aangeschreven.
Waarom ook nadenken over post? Dat is toch duur? Ja, maar de aandacht voor een boodschap per post is veel groter. En voor een creatieve boodschap nog veel meer.
Zelfs op een eerste boodschap (Zeker bij iets als een nieuwe donateur) zou je al een MGM (member get member) boodschap kunnen plaatsen. Bedankt voor je aanmelding als nieuwe donateur! Weet je nog iemand die ons misschien wil steunen? Geef dan dit kaartje. Terugsturen kan kosteloos.
Voor gevorderden ;) De combinatie van post en email mag natuurlijk ook. Zo kom je echt naar een dialoog met klanten, en kan je van hen zelfs ambassadeurs maken - wat listbuilding weer makkelijker maakt...
In een apart blog artikel zal ik ingaan op verdere aandachtspunten en mogelijkheden voor listbuilding. Vandaag wil ik een aantal interessante links delen:
Nederlandstalig
- Email Marketing Listbuilding Masterclass
- List building strategies
- Informarketeers
- Teleseminar op Youtube door Linda Spaanbroek van Infomarketeers.nl
- 101 Fundraising over oa listbuilding
Engelstalig
- Listbuildingblog
- Leads and listbuilding
- Listbuildingblogger
- Listbuilding for beginners (PDF)
Tot slot nog een boektip op bol.com: Lucrative List Building
Tip: in een eerder blogartikel van mij lees je meer over het succesvol verzamelen van emailadressen.
Een goede database is de basis voor succesvolle 1:1 marketing. Daarbij is het essentieel goede adressen te vinden. Beter een kleinere database met goede leads/adressen, dan heel veel volume en weinig conversie.
List building is vooral een zaak van lange adem, en iets om op veel fronten aan te pakken. Bij veel organisaties worden naar mijn indruk niet alle mogelijkheden benut.
Het succes van goede listbuilding is vaak ook niet meteen zichtbaar. Het kost tijd om meer adressen en klantcontacten te verzamelen, soms wel 2 tot 3 jaar. Dan krijgen acties die direct omzet genereren al snel voorrang.
Maar als je mechanismes voor listbuilding eenmaal hebt ingericht, krijg je constant nieuwe klantcontacten. Ook hier geldt, net als bij Direct Marketing: probeer uit, test, kijk wat respons is, volg de nieuwe aanmeldingen/adressen, optimaliseer. Alleen zo krijg je de beste resultaten!
Follow up op listbuilding
Een fout die naar mijn idee vaak gemaakt wordt, is dat als er "verse" adressen zijn, deze meteen in de bak met alle adressen gaat en hup, binnen een week de eerste salesactie krijgt.
Een gemiste kans is dat er geen gerichte informatie / follow up aan de klant gestuurd wordt nadat het adres bekend is. Het allermooiste is die informatie aan te passen aan wat de klant net gedaan heeft. Aanmelding nieuwsbrief? Stuur dan eerst een standaard nieuwsbrief (gepersonaliseerd!) waar klant zinvolle informatie krijgt, en beter nog, een goodie, een kleine incentive. Zo wordt klant bevestigd dat aanmelden goede stap was. Pas na een paar weken echte verkoopboodschappen. Mis je veel conversie? Naar mijn overtuiging niet.
Een ander voorbeeld: een klant heeft net een donatie voor een goed doel gedaan. Alle contactinfo ingestuurd. Waarschijnlijk krijg je 4x per jaar een PDF per email of een nieuwsbrief per post. Maar het is toch veel mooier om meteen een emailtje te sturen, met een positieve boodschap als "welkom als donateur en bedankt voor je gift! We zullen je vanaf nu regelmatig informeren over ons werk en de nieuwste projekten. Meer nieuws vind je ook op facebook.com.xxx of op twitter op @goeddoelxxx.
Met autoresponders is dit bovendien heel eenvoudig in te richten voor emailings.
Maar ook met post is er veel te realiseren. Een gestandaardiseerde brief of postkaart, per 2 weken automatische verwerking door het mailhuis. Het opzetten kost maar 1 keer veel aandacht, maar daarna worden nieuwe klanten actueel aangeschreven.
Waarom ook nadenken over post? Dat is toch duur? Ja, maar de aandacht voor een boodschap per post is veel groter. En voor een creatieve boodschap nog veel meer.
Zelfs op een eerste boodschap (Zeker bij iets als een nieuwe donateur) zou je al een MGM (member get member) boodschap kunnen plaatsen. Bedankt voor je aanmelding als nieuwe donateur! Weet je nog iemand die ons misschien wil steunen? Geef dan dit kaartje. Terugsturen kan kosteloos.
Voor gevorderden ;) De combinatie van post en email mag natuurlijk ook. Zo kom je echt naar een dialoog met klanten, en kan je van hen zelfs ambassadeurs maken - wat listbuilding weer makkelijker maakt...
In een apart blog artikel zal ik ingaan op verdere aandachtspunten en mogelijkheden voor listbuilding. Vandaag wil ik een aantal interessante links delen:
Nederlandstalig
- Email Marketing Listbuilding Masterclass
- List building strategies
- Informarketeers
- Teleseminar op Youtube door Linda Spaanbroek van Infomarketeers.nl
- 101 Fundraising over oa listbuilding
Engelstalig
- Listbuildingblog
- Leads and listbuilding
- Listbuildingblogger
- Listbuilding for beginners (PDF)
Tot slot nog een boektip op bol.com: Lucrative List Building
Tip: in een eerder blogartikel van mij lees je meer over het succesvol verzamelen van emailadressen.
Reacties
Een reactie posten