Doorgaan naar hoofdcontent

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings


Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent.

Een leuke quote van webgenerator / promail is:

"De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het"

Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren.
Enkele leuke tips staan op blinkerblog.

En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie.

Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te lezen is te lezen bij digimedia.be

De lengte van een onderwerpregel is ook een belangrijke factor voor succes. Langere onderwerpregels kunnen slechter scoren, maar ook lagere click through rates geven.

Probeer eens onderwerpregels van max 50 tekens te maken, en test die tegen langere varianten. Meer praktische tips zijn te vinden op de site van Anchormen uit Groningen en bij frankwatching.com
De meningen over het wel of niet personaliseren van onderwerpregels verschillen. Persoonlijke boodschappen kunnen nog steeds het verschil maken. Denk aan

Geachte <>, wat doet u deze zomer?
Speciaal aanbod voor u meneer < >
Beste <>, tips voor een relaxte zomer
Beste < >, meer succes met jouw email campagnes

Grappig is dat je met personalisatie al snel ver over de 50 tekens in een onderwerpregel gaat. Ook hier geldt: test the best!

Personaliseren onderwerpregels

Meer over personaliseren in onderwerpregels:

5 tips voor effectieve onderwerpregels

Vergeet tot slot niet de mogelijke spamgevoeligheid van onderwerpregels. Woorden als gratis, korting, uitroeptekens kunnen tot een slechtere verzendscore leiden (door filters bij de email provider). Daarnaast zal de lezer een onderwerpregel die er wel erg "goedkoop" uitziet ook minder snel openen.

Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op  Linkedin!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge