Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent.
Een leuke quote van webgenerator / promail is:
"De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het"
Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren.
Enkele leuke tips staan op blinkerblog.
En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie.
Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te lezen is te lezen bij digimedia.be
De lengte van een onderwerpregel is ook een belangrijke factor voor succes. Langere onderwerpregels kunnen slechter scoren, maar ook lagere click through rates geven.
Probeer eens onderwerpregels van max 50 tekens te maken, en test die tegen langere varianten. Meer praktische tips zijn te vinden op de site van Anchormen uit Groningen en bij frankwatching.com
De meningen over het wel of niet personaliseren van onderwerpregels verschillen. Persoonlijke boodschappen kunnen nog steeds het verschil maken. Denk aan
Geachte <>, wat doet u deze zomer?
Speciaal aanbod voor u meneer < >
Beste <>, tips voor een relaxte zomer
Beste < >, meer succes met jouw email campagnes
Grappig is dat je met personalisatie al snel ver over de 50 tekens in een onderwerpregel gaat. Ook hier geldt: test the best!
Personaliseren onderwerpregels
Meer over personaliseren in onderwerpregels:5 tips voor effectieve onderwerpregels
Vergeet tot slot niet de mogelijke spamgevoeligheid van onderwerpregels. Woorden als gratis, korting, uitroeptekens kunnen tot een slechtere verzendscore leiden (door filters bij de email provider). Daarnaast zal de lezer een onderwerpregel die er wel erg "goedkoop" uitziet ook minder snel openen.
Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op Linkedin!
Reacties
Een reactie posten