Doorgaan naar hoofdcontent

Gratis software nieuwsbrieven

Er zijn vele Nederlandstalige nieuwsbrief programma's op de markt, van eenvoudig tot zeer uitgebreid. Voor professionele software is vaak iemand nodig die het programma kent.

Wilt u echter als klein bedrijf of vereniging nieuwsbrieven versturen, dan kan het de moeite waard zijn eens te kijken naar onderstaande aanbieders van gratis e-mail software.

Let op de beperkingen van een gratis programma
Bedenk echter wel dat er altijd beperkingen zijn - qua lay-out en sjablonen, of bijvoorbeeld in de rapportage. En hoe is je database opgeslagen? In Excel, Access of een ander programma? Niet elk emailprogramma kan elk format importeren.

Ook is het opletten wat het maximum aantal email adressen is waarna men een nieuwsbrief kan versturen. Sommige aanbieders geven een gratis versie alleen weg om het programma te leren kennen, en leggen het maximum al bij 100 klanten zoals bijv. Sendblaster Free. Ook kan het zijn dat er een beperking is in het totaal aantal te versturen emailadressen per maand.

Binnen deze beperkingen kan deze gratis nieuwsbrief software interessant zijn:

- Enormail
- PHP List
- GNU Mailman (open source)

Goedkope nieuwsbrief software
Het kan dus zijn dat het gebruiken van goedkope nieuwsbrief software een betere keuze is. Laposta biedt bijvoorbeeld gebruikersvriendelijke software aan waar tot 5000 relaties per jaar bediend kunnen worden voor 655 Euro per jaar. Verzending tot 2000 relaties is op dit moment gratis.

Nederlandstalige of Engelse software?
Het is makkelijk om Nederlandstalige software te kiezen, omdat handleidingen en het programma zelf makkelijk in het gebruik zijn. Autorespond.nl is een vrij bekende Nederlandse (betaalde) nieuwsbrief software. Ze bieden ook veel ondersteuning en bijvoorbeeld een gratis 10-delige e-mailcursus nieuwsbrieven aan. Ook biedt Autorespond een opstart-service incl. het aanpassen van een template voor 379 euro aan.

Kies je voor Engelstalig, dan is Aweber een interessante optie. Voor 19 dollar per maand heb je al een abonnement. Voor grotere aantallen abonnees tel je meer. Aweber heeft veel standaard templates, autoresponders, goede nieuwsbriefaanmeld velden en veel meer. En heel belangrijk: ze bieden mogelijkheid opt-in emailmarketing te doen (zodat klant na aanmelding eerst een link voor bevestigen aanmelden in inbox krijgt)

Een aantal gratis Engelstalige nieuwsbrief systemen zijn Comm100 en Mailchimp. Een overzicht met meerdere Engelstalige software aanbieders vind je op www.ilovefreesoftware.com.

Een nog beter overzicht met vooral Engelstalige nieuwsbriefsoftware en buro's die emailverzendingen verzorgen vind je op www.emailvendorselection.com Alfabetisch geordend staan hier tientallen interessante aanbieders. Handig is ook het overzicht met uitleg van veelgebruikte termen bij emailverzending.

Versturen naar grotere aantallen
Wil je emailings versturen naar grotere databases, dan zul je heel kritisch moeten kijken wat voor software je kiest. Support wordt belangrijker, maar ook bijvoorbeeld het risico dat je internet domein geblacklist kan worden. En wil je alles zelf doen? Heb je wel de kennis in huis om dat succesvol aan te pakken? Soms kan het zinvoller zijn iemand in de hand te nemen die de weg kent. Dat hoeft niet meteen een duur email buro te zijn. Email experts als Jordie van Rijn (www.emailmonday.com) bieden veel kennis over emailmarketing en het selecteren van e-mail software.

Gratis open source email software
Er zijn ook een aantal open source software oplossingen die gratis zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar Pommo.

Email Service Provides (ESP's)
Bij het kijken naar een oplossing voor het verzenden van je emailings wil ik er toch ook op wijzen dat het werken met een "Email Service Provider", een gespecialiseerd email buro dat verzending en vaak ook ontwerp emailings doet, interessant kan zijn. Uiteraard zijn daar meer kosten aan verbonden, maar je krijgt zo ook in één keer veel expertise waarmee jouw businesscase ineens veel succesvoller kan zijn.

Persoonlijk ben ik er zelfs voorstander van met meer email buro's te werken. Sommigen hebben speciale kennis en expertise waar je ook op adviesbasis veel mee kan winnen. Anderen zijn juist goed in verzending en alles wat daar bij komt kijken. Wees uiteraard wel kritisch. Sommige buro's berekenen helaas teveel voor de verzending van een nieuwsbrief. Ook kan het zijn dat de kosten te hoog zijn bij een relatief kleine database. In dat geval is mijn advies: overweeg wel verzending zelf, maar zoek zeker advies voor aanpak en emailstrategie, en eventueel ook bij de keuze van het pakket voor email verzending. Een bruikbaar artikel hierover staat op Emailvendorselection. Ook het artikel over het organiseren van een pitch voor selectie van ESP's is interessant.

Wie beslist er mee?
Als je software om email te verzenden uitkiest, vergeet dan zeker niet ook de expertise (als je in een grotere organisatie werkt) van database marketeers en de online en evt social media specialisten hierbij te betrekken. Goede aansluiting bij database en selecties is essentieel. Mogelijkheden voor integratie social media en online acties kunnen ook interessante opties zijn.

Mijn advies
Gratis software kan verleidelijk zijn, maar ik zou persoonlijk goed kijken welke alternatieven passen binnen jouw budget. Ik vind het beter goede resultaten te halen met goede nieuwsbriefsoftware met meer mogelijkheden, dan te besparen op de kosten en daardoor te weinig conversie te halen. Ook support, cursussen, tips etc maken het verschil.

En let ook op sjablonen die beschikbaar zijn. Veel aanbieders willen best een sjabloon op maat maken, maar dat kost al gauw een paar honderd euro of meer.

Interessant is ook de optie die sommige software aanbieders hebben om 1 maand gratis het pakket uit te proberen. Dat is een prima gelegenheid om een pakket en de beloften te leren kennen.

Tot slot is het, afhankelijk van de doelen van je organisatie, zeker interessant om de diensten van een email service provider te overwegen. Zij verzorgen verzending, maar bieden ook veel meer mogelijkheden om sneller en innovatiever te zijn met de ontwikkeling van jouw emailmarketing.

Al dat uitproberen kost van tevoren meer tijd, maar zal je uiteindelijk meer resultaat opleveren. Heb je goede ervaringen of tips voor anderen, plaats eens een reactie onder dit artikel!

Bronnen: veel bruikbare tips kwamen van de blog van Erno Hannink en van de website www.emailvendorselection.com.

Tot slot: op www.direct-marketing.startpagina.nl staan ook nog een aantal email software aanbieders en nieuwsbrief tips.



Bent u op zoek naar meer inspiratie of snelle hulp om uw e-mailmarketing effectiever te maken? Taco de Koning is als zelfstandig e-mailmarketing specialist bereikbaar via www.eos-online.nl.


Meer nieuwsbrief tips

- schrijf de perfecte email nieuwsbrief
- bouw een goed email bestand met succesvolle nieuwsbrief aanmeldingen
-
Email marketing tips van Karel Geenen


Meer berichten over E-mailmarketing

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tips voor een hoger doorklikpercentage

Niels van Vogt en Ronald Dubbeldam geven in een recente blogpost op Frankwatching.com interessante tips voor het verhogen van de doorklikrate in een e-mailing: Tips verhogen doorklikrate in e-mailing Aan de orde komen onder andere gepersonaliseerde mails, call to actions die niet in de afbeelding staanen het gebruik van compacte teksten. Ook wordt het belang van makkelijke navigatie voor mobiele gebruikers benadrukt. Hiervoor helpen bijvoorbeeld adaptive design en links achter alle afbeeldingen. Makkelijk om te zetten, maar zeer de moeite waard is ook het gebruiken van alternatieve teksten achter afbeeldingen (deze ziet de ontvanger als afbeeldingen niet getoond worden). Als de lezer bij een afbeelding alleen de linktekst of de titel van het item ziet, voegt dit niet veel toe. Alternatieve teksten kunnen juist zorgen voor meer kliks. Tot slot wordt het gebruik van een opvallende call to action boven de "fold" aanbevolen. De meningen zijn hier over verdeeld, maar het i...

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge...