Doorgaan naar hoofdcontent

Direct Marketing Trends

Direct Marketing is a dynamic business, that keeps changing. If you consider the roots of Direct Marketing, you could argue that the first Post Order catalogues date back to the 19th Century. But being part of the modern marketing mix, most companies did not apply Direct Marketing till say, the 1960 - 1970 days.

With the rise of internet and email as a new way of contact, completely new strategies for 1:1 marketing emerged.

The past few years see new exciting trends with social media and mobile marketing on the move. But also postal direct marketing has lost volume against online solutions.
And who has used QR codes as a new way to direct customers to a website or landingpage already?

Most important lesson to me as a Direct Marketeer, is that you should keep evolving as a business, and that it is dangerous to repeat proven concepts year on year. Take email marketing. 4 years ago I got 4 to 5 times more response than now, with the same kind of messages. To achieve the same results now frequency has increased. But all in all a lot more efforts.

Social Media is hot, but I do not yet see the possibility to achieve the same kind of turnover as with email or post. But investing and learning is important.

Another trend is to keep direct marketing budgets in check - after the "crisis" years, business is growing again but often with increased goals and reduced budgets. This requires smart combination of Direct Marketing channels and creative solutions.

What Direct Marketing Trends are relevant very much depends on your business. But a yearly scan on trends and reconsider your position and next steps, is needed. You could even argue with todays fast developments, you should stay tuned with trends continuously. But you can't just switch your market approach every month.

A creative approach would however be to invest some time in new strategies as part of a testplan. In stead of "test the best", focussing on new ways is the goal.

And personally, I would distinguish between classic Direct Marketing Trends, Email Marketing trends, Social Media trends and general online trends.

More reading on Direct Marketing Trends:

Direct Marketing Trends for 2011
(www.Ballentine.com)
Top 5 Direct Mailing
List trends 2011
(www.usadata.com)
6 Direct Marketing Trends likely to go mainstream in 2011 (Nancy Scott)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

E-mailmarketing challenge: verhoog jouw resultaat met 10% ✅ gratis!

Ik daag je uit! Als ervaren e-mailmarketing specialist kom ik dagelijks voorbeelden van mails of campagneflows tegen die kansen voor meer impact en conversie laten liggen. Ook bij grote bedrijven. Vaak kan naar mijn overtuiging een verhoging van het resultaat met vrij simpele aanpassingen gerealiseerd worden. Met minstens 10%. Door bijvoorbeeld: - meer personalisatie - toevoegen meer tekstlinks - slimmer gebruik onderwerpregel / preheader - ander gebruik visuals - optimaliseren tekst / kopjes / beeldmateriaal - toevoegen extra content voor meer interactie - optimalisatie content voor mobiel - inzetten reminder mails - aanpassen landingpages - toevoegen extra follow upmails - verbeteren selectie - opzetten A/B test voor belangrijke mail onderdelen - het automatiseren van (een deel) van de mail of campagne - het (beter) meetbaar maken van impact e-mail campagne in Google Analytics Doe je mee met de e-mailmarketing challenge? Ik geef je dan: 10% meer resultaat voo