Doorgaan naar hoofdcontent

Werkt Direct Marketing aanpak bij social media?

Lee Odden schrijft op de Top Rank Online Marketing Blog een leuk artikel over Direct Marketing en Social Media.

Hij gaat in op de verschillen en vindt dat social media niet geschikt zijn voor directe boodschappen zoals dat met DM gedaan wordt. "Mensen volgen niet een social media network om vervolgens met allemaal marketingboodschappen bestookt te worden".

De meerwaarde van het gebruik van social media binnen een direct marketing strategie ligt volgens Lee Odden eerder in het creeeren van interesse voor het merk of produkt, en niet direct een aanbod te doen.

Een interessante stelling - als je op twitter kijkt zie je heel veel commerciƫle bedrijven die de ene na de andere Last Minute en aanbieding posten.

Dan maar helemaal geen aanbiedingen via social media? Ik denk persoonlijk dat dat niet nodig is. Uitdaging is interessante content en informatie te bieden, en een balans te vinden tussen commercie en interesse opbouwen. Natuurlijk maakt de doelgroep ook uit - weet voor wie je schrijft!

Daarnaast denk ik ook dat er veel gemakzucht is - een bestaande aanbieding even posten is makkelijk, goede content schrijven kost tijd.

Er is nog een essentieel verschil tussen social media en direct marketing: bij social media is bij de meeste kanalen feedback door de klant/ontvanger veel makkelijker, er is dus interactie. Dit is een kans om een relatie op te bouwen met gebruikers / volgers. Bij Direct Marketing (inclusief emailings) is het veelal eenrichtings verkeer.

Lees het hele artikel

Dit artikel van Lee Odden over het zelfde onderwerp is ook interessant!

Meer berichten over Direct Marketing

Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing en direct-marketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op  Linkedin!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tips voor een hoger doorklikpercentage

Niels van Vogt en Ronald Dubbeldam geven in een recente blogpost op Frankwatching.com interessante tips voor het verhogen van de doorklikrate in een e-mailing: Tips verhogen doorklikrate in e-mailing Aan de orde komen onder andere gepersonaliseerde mails, call to actions die niet in de afbeelding staanen het gebruik van compacte teksten. Ook wordt het belang van makkelijke navigatie voor mobiele gebruikers benadrukt. Hiervoor helpen bijvoorbeeld adaptive design en links achter alle afbeeldingen. Makkelijk om te zetten, maar zeer de moeite waard is ook het gebruiken van alternatieve teksten achter afbeeldingen (deze ziet de ontvanger als afbeeldingen niet getoond worden). Als de lezer bij een afbeelding alleen de linktekst of de titel van het item ziet, voegt dit niet veel toe. Alternatieve teksten kunnen juist zorgen voor meer kliks. Tot slot wordt het gebruik van een opvallende call to action boven de "fold" aanbevolen. De meningen zijn hier over verdeeld, maar het i...

Gratis software nieuwsbrieven

Er zijn vele Nederlandstalige nieuwsbrief programma's op de markt, van eenvoudig tot zeer uitgebreid. Voor professionele software is vaak iemand nodig die het programma kent. Wilt u echter als klein bedrijf of vereniging nieuwsbrieven versturen, dan kan het de moeite waard zijn eens te kijken naar onderstaande aanbieders van gratis e-mail software . Let op de beperkingen van een gratis programma Bedenk echter wel dat er altijd beperkingen zijn - qua lay-out en sjablonen, of bijvoorbeeld in de rapportage. En hoe is je database opgeslagen? In Excel, Access of een ander programma? Niet elk emailprogramma kan elk format importeren. Ook is het opletten wat het maximum aantal email adressen is waarna men een nieuwsbrief kan versturen. Sommige aanbieders geven een gratis versie alleen weg om het programma te leren kennen, en leggen het maximum al bij 100 klanten zoals bijv. Sendblaster Free . Ook kan het zijn dat er een beperking is in het totaal aantal te versturen emailadressen p...

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge...