Doorgaan naar hoofdcontent

Emailmarketing: krachtige tool om relaties te behouden

E-mail marketing is, mits op de juiste manier ingezet, een van de meest krachtige tools om relaties mee te behouden en omzet te verhogen.

Op www.jeroen.com is vandaag een leuk artikel verschenen met een verklaring van veel begrippen rond email marketing en praktische links en literatuur tips.

Bekijk het artikel

Veel links vind je ook op deze twee startpagina's:

www.directmarketing.startpagina.nl
www.e-marketing.startpagina.nl

Eenrichtings-verkeer
Ik denk persoonlijk dat emailings veel te vaak alleen als middel om direct omzet/verkoop te realiseren worden ingezet. Het werkt wel, maar het is eerder één- richtingsverkeer.

Als je kijkt naar email marketing als middel voor relatie-beheer, kom je tot heel andere oplossingen. Welke boodschappen wil je iemand sturen als men zich net heeft aangemeld? Welke boodschappen naar aanleiding van verder klantcontact met je bedrijf? Met welke boodschappen help je een klant met zijn of haar vragen rond jouw dienst/produkt?

Door daar relevante informatie omheen te bouwen kan je veel betere open- en klikrates realiseren. Probeer niet te snel te oogsten, maar bouw het klantcontact op. Door dit anders te doen, onderscheid je je meteen van de concurrentie. Ik durf de stelling wel aan dat in heel veel branches 80% vooral snel wil oogsten.

Kijk eens in je eigen branche: wie zijn je belangrijkste concurrenten? Volg je hun nieuwsbrieven? Wat doen zij anders? Of allemaal heel veel hetzelfde? Wat doe je zelf? Welke kansen laten zij onbenut? Stuur je iedereen dezelfde boodschap? Welk verhaal wil je vertellen?

Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op  Linkedin!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tips voor een hoger doorklikpercentage

Niels van Vogt en Ronald Dubbeldam geven in een recente blogpost op Frankwatching.com interessante tips voor het verhogen van de doorklikrate in een e-mailing: Tips verhogen doorklikrate in e-mailing Aan de orde komen onder andere gepersonaliseerde mails, call to actions die niet in de afbeelding staanen het gebruik van compacte teksten. Ook wordt het belang van makkelijke navigatie voor mobiele gebruikers benadrukt. Hiervoor helpen bijvoorbeeld adaptive design en links achter alle afbeeldingen. Makkelijk om te zetten, maar zeer de moeite waard is ook het gebruiken van alternatieve teksten achter afbeeldingen (deze ziet de ontvanger als afbeeldingen niet getoond worden). Als de lezer bij een afbeelding alleen de linktekst of de titel van het item ziet, voegt dit niet veel toe. Alternatieve teksten kunnen juist zorgen voor meer kliks. Tot slot wordt het gebruik van een opvallende call to action boven de "fold" aanbevolen. De meningen zijn hier over verdeeld, maar het i...

Gratis software nieuwsbrieven

Er zijn vele Nederlandstalige nieuwsbrief programma's op de markt, van eenvoudig tot zeer uitgebreid. Voor professionele software is vaak iemand nodig die het programma kent. Wilt u echter als klein bedrijf of vereniging nieuwsbrieven versturen, dan kan het de moeite waard zijn eens te kijken naar onderstaande aanbieders van gratis e-mail software . Let op de beperkingen van een gratis programma Bedenk echter wel dat er altijd beperkingen zijn - qua lay-out en sjablonen, of bijvoorbeeld in de rapportage. En hoe is je database opgeslagen? In Excel, Access of een ander programma? Niet elk emailprogramma kan elk format importeren. Ook is het opletten wat het maximum aantal email adressen is waarna men een nieuwsbrief kan versturen. Sommige aanbieders geven een gratis versie alleen weg om het programma te leren kennen, en leggen het maximum al bij 100 klanten zoals bijv. Sendblaster Free . Ook kan het zijn dat er een beperking is in het totaal aantal te versturen emailadressen p...

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge...