In mijn vorige blogartikel schreef ik over Direct Marketing trends in 2011 waar onder andere op Mediaplein.nl een leuk artikel geschreven is.
Mediaplein leest ook mee op twitter, en schreef me een bericht welke trends ik zelf mis in het overzicht in hun artikel.
Ik zou het erg leuk vinden als lezers op deze blog of op twitter reacties kunnen geven welke trends zij relevant vinden voor Direct Marketing in 2011. Schrijf dan even #dmtrends in je berichtje.
Zelf vind ik in ieder geval nog relevant:
- Meer focus op inhoud. Klanten worden geconfronteerd met steeds meer boodschappen - uiteraard ook door grote groei van online media en gebruik mobiele en smartphones. Het belang van een sterke en authentieke boodschap vind ik steeds groter. Anders onderscheid je je niet. DM kan daarbij een extra dimensie toevoegen door te kijken naar het verhaal dat verteld wordt over langere tijd. Te vaak zie ik helaas boodschappen die zich alleen op 1 moment focussen ("boek nu nog snel de zomerlastminutes. 50% korting!") Investeer dus tijd in een herkenbare en originele boodschap. En zorg dat die boodschap ook elders online uitgedragen wordt, dus niet alleen via DM.
- meer budgetdruk: organisaties moeten in huidige economische situatie duidelijke keuzes maken bij de marketing inzet. In de totale mix van marketing en online marketing-tools, moet DM een duidelijke case laten zien wat daarmee bereikt kan worden. Wat mij betreft is verwijzing naar resultaten uit verleden alleen niet voldoende. Een complete businesscase per campagne is nodig en zinvol. Doordat DM resultaten zo goed meetbaar zijn, geeft dit ook meteen houvast voor vervolgacties.
Tip: kijk bijvoorbeeld eens naar verschil ROI tussen een email marketing actie en een Adwords campagne.
- het meten van campagne resultaten en vergelijken met andere marketing media is steeds belangrijker. Waarom? Zie ook budgetdruk: om optimaal rendement te halen uit je acties moet je de cijfers heel goed volgen, en vervolgboodschappen bijstellen waar nodig. Reporting en cijfers zijn natuurlijk altijd belangrijk geweest, maar hebben wat mij betreft meer prioriteit. Tip: kijk niet alleen naar boekingen / conversie, maar vooral naar wie converteert (welk deel van de database?), en welk gedrag op welk moment in het klantcontact zichtbaar is. Heb je bijvoorbeeld wel veel traffic maar slechte conversie? Of komt klant later terug? Soms kan het beter zijn minder traffic, maar betere conversie te hebben!
wordt vervolgd...!
Mediaplein leest ook mee op twitter, en schreef me een bericht welke trends ik zelf mis in het overzicht in hun artikel.
Ik zou het erg leuk vinden als lezers op deze blog of op twitter reacties kunnen geven welke trends zij relevant vinden voor Direct Marketing in 2011. Schrijf dan even #dmtrends in je berichtje.
Zelf vind ik in ieder geval nog relevant:
- Meer focus op inhoud. Klanten worden geconfronteerd met steeds meer boodschappen - uiteraard ook door grote groei van online media en gebruik mobiele en smartphones. Het belang van een sterke en authentieke boodschap vind ik steeds groter. Anders onderscheid je je niet. DM kan daarbij een extra dimensie toevoegen door te kijken naar het verhaal dat verteld wordt over langere tijd. Te vaak zie ik helaas boodschappen die zich alleen op 1 moment focussen ("boek nu nog snel de zomerlastminutes. 50% korting!") Investeer dus tijd in een herkenbare en originele boodschap. En zorg dat die boodschap ook elders online uitgedragen wordt, dus niet alleen via DM.
- meer budgetdruk: organisaties moeten in huidige economische situatie duidelijke keuzes maken bij de marketing inzet. In de totale mix van marketing en online marketing-tools, moet DM een duidelijke case laten zien wat daarmee bereikt kan worden. Wat mij betreft is verwijzing naar resultaten uit verleden alleen niet voldoende. Een complete businesscase per campagne is nodig en zinvol. Doordat DM resultaten zo goed meetbaar zijn, geeft dit ook meteen houvast voor vervolgacties.
Tip: kijk bijvoorbeeld eens naar verschil ROI tussen een email marketing actie en een Adwords campagne.
- het meten van campagne resultaten en vergelijken met andere marketing media is steeds belangrijker. Waarom? Zie ook budgetdruk: om optimaal rendement te halen uit je acties moet je de cijfers heel goed volgen, en vervolgboodschappen bijstellen waar nodig. Reporting en cijfers zijn natuurlijk altijd belangrijk geweest, maar hebben wat mij betreft meer prioriteit. Tip: kijk niet alleen naar boekingen / conversie, maar vooral naar wie converteert (welk deel van de database?), en welk gedrag op welk moment in het klantcontact zichtbaar is. Heb je bijvoorbeeld wel veel traffic maar slechte conversie? Of komt klant later terug? Soms kan het beter zijn minder traffic, maar betere conversie te hebben!
wordt vervolgd...!
Reacties
Een reactie posten