Doorgaan naar hoofdcontent

Direct Marketing Trends 2011: wat vind jij belangrijk?

In mijn vorige blogartikel schreef ik over Direct Marketing trends in 2011 waar onder andere op Mediaplein.nl een leuk artikel geschreven is.

Mediaplein leest ook mee op twitter, en schreef me een bericht welke trends ik zelf mis in het overzicht in hun artikel.

Ik zou het erg leuk vinden als lezers op deze blog of op twitter reacties kunnen geven welke trends zij relevant vinden voor Direct Marketing in 2011. Schrijf dan even #dmtrends in je berichtje.

Zelf vind ik in ieder geval nog relevant:

- Meer focus op inhoud. Klanten worden geconfronteerd met steeds meer boodschappen - uiteraard ook door grote groei van online media en gebruik mobiele en smartphones. Het belang van een sterke en authentieke boodschap vind ik steeds groter. Anders onderscheid je je niet. DM kan daarbij een extra dimensie toevoegen door te kijken naar het verhaal dat verteld wordt over langere tijd. Te vaak zie ik helaas boodschappen die zich alleen op 1 moment focussen ("boek nu nog snel de zomerlastminutes. 50% korting!") Investeer dus tijd in een herkenbare en originele boodschap. En zorg dat die boodschap ook elders online uitgedragen wordt, dus niet alleen via DM.

- meer budgetdruk: organisaties moeten in huidige economische situatie duidelijke keuzes maken bij de marketing inzet. In de totale mix van marketing en online marketing-tools, moet DM een duidelijke case laten zien wat daarmee bereikt kan worden. Wat mij betreft is verwijzing naar resultaten uit verleden alleen niet voldoende. Een complete businesscase per campagne is nodig en zinvol. Doordat DM resultaten zo goed meetbaar zijn, geeft dit ook meteen houvast voor vervolgacties.
Tip: kijk bijvoorbeeld eens naar verschil ROI tussen een email marketing actie en een Adwords campagne.

- het meten van campagne resultaten en vergelijken met andere marketing media is steeds belangrijker. Waarom? Zie ook budgetdruk: om optimaal rendement te halen uit je acties moet je de cijfers heel goed volgen, en vervolgboodschappen bijstellen waar nodig. Reporting en cijfers zijn natuurlijk altijd belangrijk geweest, maar hebben wat mij betreft meer prioriteit. Tip: kijk niet alleen naar boekingen / conversie, maar vooral naar wie converteert (welk deel van de database?), en welk gedrag op welk moment in het klantcontact zichtbaar is. Heb je bijvoorbeeld wel veel traffic maar slechte conversie? Of komt klant later terug? Soms kan het beter zijn minder traffic, maar betere conversie te hebben!

wordt vervolgd...!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tips voor een hoger doorklikpercentage

Niels van Vogt en Ronald Dubbeldam geven in een recente blogpost op Frankwatching.com interessante tips voor het verhogen van de doorklikrate in een e-mailing: Tips verhogen doorklikrate in e-mailing Aan de orde komen onder andere gepersonaliseerde mails, call to actions die niet in de afbeelding staanen het gebruik van compacte teksten. Ook wordt het belang van makkelijke navigatie voor mobiele gebruikers benadrukt. Hiervoor helpen bijvoorbeeld adaptive design en links achter alle afbeeldingen. Makkelijk om te zetten, maar zeer de moeite waard is ook het gebruiken van alternatieve teksten achter afbeeldingen (deze ziet de ontvanger als afbeeldingen niet getoond worden). Als de lezer bij een afbeelding alleen de linktekst of de titel van het item ziet, voegt dit niet veel toe. Alternatieve teksten kunnen juist zorgen voor meer kliks. Tot slot wordt het gebruik van een opvallende call to action boven de "fold" aanbevolen. De meningen zijn hier over verdeeld, maar het i...

Gratis software nieuwsbrieven

Er zijn vele Nederlandstalige nieuwsbrief programma's op de markt, van eenvoudig tot zeer uitgebreid. Voor professionele software is vaak iemand nodig die het programma kent. Wilt u echter als klein bedrijf of vereniging nieuwsbrieven versturen, dan kan het de moeite waard zijn eens te kijken naar onderstaande aanbieders van gratis e-mail software . Let op de beperkingen van een gratis programma Bedenk echter wel dat er altijd beperkingen zijn - qua lay-out en sjablonen, of bijvoorbeeld in de rapportage. En hoe is je database opgeslagen? In Excel, Access of een ander programma? Niet elk emailprogramma kan elk format importeren. Ook is het opletten wat het maximum aantal email adressen is waarna men een nieuwsbrief kan versturen. Sommige aanbieders geven een gratis versie alleen weg om het programma te leren kennen, en leggen het maximum al bij 100 klanten zoals bijv. Sendblaster Free . Ook kan het zijn dat er een beperking is in het totaal aantal te versturen emailadressen p...

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge...