Doorgaan naar hoofdcontent

Direct Marketing Trends 2011: wat vind jij belangrijk?

In mijn vorige blogartikel schreef ik over Direct Marketing trends in 2011 waar onder andere op Mediaplein.nl een leuk artikel geschreven is.

Mediaplein leest ook mee op twitter, en schreef me een bericht welke trends ik zelf mis in het overzicht in hun artikel.

Ik zou het erg leuk vinden als lezers op deze blog of op twitter reacties kunnen geven welke trends zij relevant vinden voor Direct Marketing in 2011. Schrijf dan even #dmtrends in je berichtje.

Zelf vind ik in ieder geval nog relevant:

- Meer focus op inhoud. Klanten worden geconfronteerd met steeds meer boodschappen - uiteraard ook door grote groei van online media en gebruik mobiele en smartphones. Het belang van een sterke en authentieke boodschap vind ik steeds groter. Anders onderscheid je je niet. DM kan daarbij een extra dimensie toevoegen door te kijken naar het verhaal dat verteld wordt over langere tijd. Te vaak zie ik helaas boodschappen die zich alleen op 1 moment focussen ("boek nu nog snel de zomerlastminutes. 50% korting!") Investeer dus tijd in een herkenbare en originele boodschap. En zorg dat die boodschap ook elders online uitgedragen wordt, dus niet alleen via DM.

- meer budgetdruk: organisaties moeten in huidige economische situatie duidelijke keuzes maken bij de marketing inzet. In de totale mix van marketing en online marketing-tools, moet DM een duidelijke case laten zien wat daarmee bereikt kan worden. Wat mij betreft is verwijzing naar resultaten uit verleden alleen niet voldoende. Een complete businesscase per campagne is nodig en zinvol. Doordat DM resultaten zo goed meetbaar zijn, geeft dit ook meteen houvast voor vervolgacties.
Tip: kijk bijvoorbeeld eens naar verschil ROI tussen een email marketing actie en een Adwords campagne.

- het meten van campagne resultaten en vergelijken met andere marketing media is steeds belangrijker. Waarom? Zie ook budgetdruk: om optimaal rendement te halen uit je acties moet je de cijfers heel goed volgen, en vervolgboodschappen bijstellen waar nodig. Reporting en cijfers zijn natuurlijk altijd belangrijk geweest, maar hebben wat mij betreft meer prioriteit. Tip: kijk niet alleen naar boekingen / conversie, maar vooral naar wie converteert (welk deel van de database?), en welk gedrag op welk moment in het klantcontact zichtbaar is. Heb je bijvoorbeeld wel veel traffic maar slechte conversie? Of komt klant later terug? Soms kan het beter zijn minder traffic, maar betere conversie te hebben!

wordt vervolgd...!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge