Op Mediaplein.nl staat een interessant overzicht met actuele Direct Marketing trends voor 2011. In de Top 5 staan volgens dit artikel:
1) Van Direct Marketing naar Cross Media
Direct Mail is in 2011 nog steeds heel effectief. De respons uit cross media campagnes ligt volgens de ervaring van experts veel hoger dan bij traditionele DM campagnes waar maar 1 kanaal wordt ingezet.
2) Van Broadcasting naar Personal Casting
Personalisatie is belangrijk! Denk aan persoonlijke landingpages, gepersonaliseerde content en foto's.
3) Social Media: bepaal in 2011 hoe je in je organisatie daarmee omgaat
Social Media is uitgegroeid tot een volwaardig medium en zeker geen hype. De kans is groot dat je komend jaar in je organisatie afspreekt op welke manier je met dit medium omgaat. Wat communiceren we wel en niet en hoe monitoren we dat? Waar liggen de risico's en waar de kansen?
4) Conversation Management: organisaties in gesprek met hun relaties
Het AIDA model is op zijn retour. Bedrijven zoeken meer de dialoog en discussie met relaties en klanten. De feedback die je krijgt geeft de mogelijkheid beter in te spelen op de behoeften van de doelgroep.
5) Transparentie: fouten durven toegeven en oplossen.
Door vergelijkings- en beoordelingssites op het internet zien consumenten veel meer, ook fouten. Transparentie is belangrijk. Reageer op positieve berichten, maar wees ook open naar klanten met kritiek.Bedrijven die dat serieus doen, kunnen op veel sympathie rekenen.
Bekijk het artikel
Emailmarketing Trends 2011
Specifiek voor email marketing staat een leuk artikel op Molblog. Belangrijkste trends volgens Michael Linthorst van Copernica: Content, klant en passie! Relevante content gebaseerd op wensen en data van de klant staat centraal. Je moet veel actiever omgaan met de klant en zijn data aldus Michael.
Ik denk persoonlijk dat relevante trends voor je eigen organisatie erg afhangen van de middelen die je inzet en de doelgroep die je hebt. Het lijkt mij zinvol om eens een uur de tijd te nemen en op te schrijven welke trends relevant zijn. Grote kans dat er veel tussen zit waar je als organisatie nog niet zoveel mee doet.
Kennis verwante vakgebieden belangrijk
Als Direct Marketeer is kennis van andere verwante vakgebieden naar mening ook steeds belangrijker. Denk aan online kennis, om goede landingpages te maken en de juiste traffic naar de website te krijgen. Maar ook kennis van social media: hoe integreer je die op een goede manier in de DM boodschappen (post, en vooral email). En hoeveel aandacht moet je daaraan geven ten opzichte van de uiteraard ook belangrijke (Commerciele) boodschappen / CTA? Hoe ga je om met je database en informatie over bijv. twitter, facebook accounts?
Grotere rol smartphones voor DM
Wat ik verder mis in het rijtje van Direct Marketing trends is de impact van mobile marketing en smartphones. Steeds meer consumenten gebruiken hun telefoon om bijvoorbeeld emailings te openen (de lay-out mogelijkheden zijn daar heel anders. Als je zo'n mooie grote topvisual hebt in je email, en pas na ver scrollen de boodschap ziet... dag respons!). Maar ook landingpages die aan post DM acties hangen, zien er op mobiele telefoons anders uit. Buttons zijn veel kleiner. Prijzen soms lastiger leesbaar.
Interessant is ook trends over meerdere jaren te volgen. Wat wordt steeds weer genoemd, en wat is vluchtiger? Kijk bijvoorbeeld eens naar dit artikel over DM trends uit 2009, van marketingonline.nl.
Vergeet tot slot zeker niet informatie en trends uit het buitenland. In een apart blogartikel zal ik proberen interessante cases en voorbeelden te noemen.
Tot slot nog een tip: op 20 september 2011 organiseert Copernica een gratis bijeenkomst rond Direct Marketing Trends, de Copernica Direct Marketing Summit 2011.
Locatie is het Mediaplaza in Utrecht (12.00 - 17.00 uur).
Reacties
Een reactie posten