Doorgaan naar hoofdcontent

Direct Marketing Trends voor 2011

Direct Marketing trends
Op Mediaplein.nl staat een interessant overzicht met actuele Direct Marketing trends voor 2011. In de Top 5 staan volgens dit artikel:

1) Van Direct Marketing naar Cross Media

Direct Mail is in 2011 nog steeds heel effectief. De respons uit cross media campagnes ligt volgens de ervaring van experts veel hoger dan bij traditionele DM campagnes waar maar 1 kanaal wordt ingezet.

2) Van Broadcasting naar Personal Casting

Personalisatie is belangrijk! Denk aan persoonlijke landingpages, gepersonaliseerde content en foto's.

3) Social Media: bepaal in 2011 hoe je in je organisatie daarmee omgaat

Social Media is uitgegroeid tot een volwaardig medium en zeker geen hype. De kans is groot dat je komend jaar in je organisatie afspreekt op welke manier je met dit medium omgaat. Wat communiceren we wel en niet en hoe monitoren we dat? Waar liggen de risico's en waar de kansen?

4) Conversation Management: organisaties in gesprek met hun relaties

Het AIDA model is op zijn retour. Bedrijven zoeken meer de dialoog en discussie met relaties en klanten. De feedback die je krijgt geeft de mogelijkheid beter in te spelen op de behoeften van de doelgroep.

5) Transparentie: fouten durven toegeven en oplossen.

Door vergelijkings- en beoordelingssites op het internet zien consumenten veel meer, ook fouten. Transparentie is belangrijk. Reageer op positieve berichten, maar wees ook open naar klanten met kritiek.Bedrijven die dat serieus doen, kunnen op veel sympathie rekenen.

Bekijk het artikel

Emailmarketing Trends 2011

Specifiek voor email marketing staat een leuk artikel op Molblog. Belangrijkste trends volgens Michael Linthorst van Copernica: Content, klant en passie! Relevante content gebaseerd op wensen en data van de klant staat centraal. Je moet veel actiever omgaan met de klant en zijn data aldus Michael.

Ik denk persoonlijk dat relevante trends voor je eigen organisatie erg afhangen van de middelen die je inzet en de doelgroep die je hebt. Het lijkt mij zinvol om eens een uur de tijd te nemen en op te schrijven welke trends relevant zijn. Grote kans dat er veel tussen zit waar je als organisatie nog niet zoveel mee doet.

Kennis verwante vakgebieden belangrijk

Als Direct Marketeer is kennis van andere verwante vakgebieden naar mening ook steeds belangrijker. Denk aan online kennis, om goede landingpages te maken en de juiste traffic naar de website te krijgen. Maar ook kennis van social media: hoe integreer je die op een goede manier in de DM boodschappen (post, en vooral email). En hoeveel aandacht moet je daaraan geven ten opzichte van de uiteraard ook belangrijke (Commerciele) boodschappen / CTA? Hoe ga je om met je database en informatie over bijv. twitter, facebook accounts?

Grotere rol smartphones voor DM

Wat ik verder mis in het rijtje van Direct Marketing trends is de impact van mobile marketing en smartphones. Steeds meer consumenten gebruiken hun telefoon om bijvoorbeeld emailings te openen (de lay-out mogelijkheden zijn daar heel anders. Als je zo'n mooie grote topvisual hebt in je email, en pas na ver scrollen de boodschap ziet... dag respons!). Maar ook landingpages die aan post DM acties hangen, zien er op mobiele telefoons anders uit. Buttons zijn veel kleiner. Prijzen soms lastiger leesbaar.

Interessant is ook trends over meerdere jaren te volgen. Wat wordt steeds weer genoemd, en wat is vluchtiger? Kijk bijvoorbeeld eens naar dit artikel over DM trends uit 2009, van marketingonline.nl.

Vergeet tot slot zeker niet informatie en trends uit het buitenland. In een apart blogartikel zal ik proberen interessante cases en voorbeelden te noemen.

Tot slot nog een tip: op 20 september 2011 organiseert Copernica een gratis bijeenkomst rond Direct Marketing Trends, de Copernica Direct Marketing Summit 2011.

Locatie is het Mediaplaza in Utrecht (12.00 - 17.00 uur).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge