KLM verstuurt best mooie nieuwsbrieven met het Flying Blue programma. Een recent voorbeeld ziet u hier.
Waar ik me alleen altijd erg over verbaasd heb, is de omslachtige afmeldprocedure. Je moet je inloggen als Flying Blue deelnemer en dan je instellingen aanpassen.
Maar wat als je lang geleden Flying Blue deelnemer bent geworden, en je login gegevens niet meer hebt zoals ik? Dan heb je pech. Oh ja, je kan een mailtje sturen aan de klantenservice met een verzoek verzending nieuwsbrief te stoppen. Al gedaan, nooit reactie gehad. Ze zullen het wel te druk hebben.
In een recente blogpost schreef ik dat leden van de Duitse DM branche organisatie de code onderschrijven dat een klant / nieuwsbriefontvanger zich binnen 2 klikken moet afmelden.
Nu ken ik de ins en outs en de systemen bij KLM niet. Maar waarom zou je het een klant moeilijk maken om af te melden? Ik denk persoonlijk dat:
- het de drempel verlaagt om je aan te melden voor een nieuwsbrief
- je database wordt schoner
- je hoeft minder emails de deur uit te sturen (men denkt altijd dat emails versturen zo goed als gratis is, maar als uiteindelijk gaan aantallen wel tellen. En je verzendsnelheid wordt beter)
- je rapportage is accurater (als je alleen mensen mailt die echt een nieuwsbrief willen ontvangen, krijg je beter inzicht in werkelijke respons en conversie
Vanuit mijn emailmarketing ervaring nog een paar zaken die mij opvallen in de lay-out van deze nieuwsbrief:
1) main visual is erg groot. Boodschap begint pas daaronder. Niet handig in preview scherm
2) lettertype bodycopy is vrij klein
3) onder de introtekst zit geen duidelijke button of call to action. Ik zie alleen tekstlinks in subitem 1 en 2.
4) aanhef is niet gepersonaliseerd (als je naam niet hebt, maar wel een email adres, kan je overwegen email te versturen om profiel te verrijken. Als je dit op een originele manier doet, wil een klant dat best doen - zolang hij/zij geen 20 invoervelden moet invullen.
5) ik mis gepersonaliseerde informatie. Stand aantal mijlen (zoals Airmiles dat heel goed doet) lijkt mij relevant.
Ik geloof in ieder geval in uitproberen, blijven leren en optimaliseren. Voor elke nieuwsbrief.
Waar ik me alleen altijd erg over verbaasd heb, is de omslachtige afmeldprocedure. Je moet je inloggen als Flying Blue deelnemer en dan je instellingen aanpassen.
Maar wat als je lang geleden Flying Blue deelnemer bent geworden, en je login gegevens niet meer hebt zoals ik? Dan heb je pech. Oh ja, je kan een mailtje sturen aan de klantenservice met een verzoek verzending nieuwsbrief te stoppen. Al gedaan, nooit reactie gehad. Ze zullen het wel te druk hebben.
In een recente blogpost schreef ik dat leden van de Duitse DM branche organisatie de code onderschrijven dat een klant / nieuwsbriefontvanger zich binnen 2 klikken moet afmelden.
Nu ken ik de ins en outs en de systemen bij KLM niet. Maar waarom zou je het een klant moeilijk maken om af te melden? Ik denk persoonlijk dat:
- het de drempel verlaagt om je aan te melden voor een nieuwsbrief
- je database wordt schoner
- je hoeft minder emails de deur uit te sturen (men denkt altijd dat emails versturen zo goed als gratis is, maar als uiteindelijk gaan aantallen wel tellen. En je verzendsnelheid wordt beter)
- je rapportage is accurater (als je alleen mensen mailt die echt een nieuwsbrief willen ontvangen, krijg je beter inzicht in werkelijke respons en conversie
Vanuit mijn emailmarketing ervaring nog een paar zaken die mij opvallen in de lay-out van deze nieuwsbrief:
1) main visual is erg groot. Boodschap begint pas daaronder. Niet handig in preview scherm
2) lettertype bodycopy is vrij klein
3) onder de introtekst zit geen duidelijke button of call to action. Ik zie alleen tekstlinks in subitem 1 en 2.
4) aanhef is niet gepersonaliseerd (als je naam niet hebt, maar wel een email adres, kan je overwegen email te versturen om profiel te verrijken. Als je dit op een originele manier doet, wil een klant dat best doen - zolang hij/zij geen 20 invoervelden moet invullen.
5) ik mis gepersonaliseerde informatie. Stand aantal mijlen (zoals Airmiles dat heel goed doet) lijkt mij relevant.
Ik geloof in ieder geval in uitproberen, blijven leren en optimaliseren. Voor elke nieuwsbrief.
Reacties
Een reactie posten