Doorgaan naar hoofdcontent

KLM Flying Blue nieuwsbrief: omslachtige afmeldprocedure

KLM verstuurt best mooie nieuwsbrieven met het Flying Blue programma. Een recent voorbeeld ziet u hier.

Waar ik me alleen altijd erg over verbaasd heb, is de omslachtige afmeldprocedure. Je moet je inloggen als Flying Blue deelnemer en dan je instellingen aanpassen.

Maar wat als je lang geleden Flying Blue deelnemer bent geworden, en je login gegevens niet meer hebt zoals ik? Dan heb je pech. Oh ja, je kan een mailtje sturen aan de klantenservice met een verzoek verzending nieuwsbrief te stoppen. Al gedaan, nooit reactie gehad. Ze zullen het wel te druk hebben.

In een recente blogpost schreef ik dat leden van de Duitse DM branche organisatie de code onderschrijven dat een klant / nieuwsbriefontvanger zich binnen 2 klikken moet afmelden.

Nu ken ik de ins en outs en de systemen bij KLM niet. Maar waarom zou je het een klant moeilijk maken om af te melden? Ik denk persoonlijk dat:

- het de drempel verlaagt om je aan te melden voor een nieuwsbrief
- je database wordt schoner
- je hoeft minder emails de deur uit te sturen (men denkt altijd dat emails versturen zo goed als gratis is, maar als uiteindelijk gaan aantallen wel tellen. En je verzendsnelheid wordt beter)
- je rapportage is accurater (als je alleen mensen mailt die echt een nieuwsbrief willen ontvangen, krijg je beter inzicht in werkelijke respons en conversie

Vanuit mijn emailmarketing ervaring nog een paar zaken die mij opvallen in de lay-out van deze nieuwsbrief:

1) main visual is erg groot. Boodschap begint pas daaronder. Niet handig in preview scherm
2) lettertype bodycopy is vrij klein
3) onder de introtekst zit geen duidelijke button of call to action. Ik zie alleen tekstlinks in subitem 1 en 2.
4) aanhef is niet gepersonaliseerd (als je naam niet hebt, maar wel een email adres, kan je overwegen email te versturen om profiel te verrijken. Als je dit op een originele manier doet, wil een klant dat best doen - zolang hij/zij geen 20 invoervelden moet invullen.
5) ik mis gepersonaliseerde informatie. Stand aantal mijlen (zoals Airmiles dat heel goed doet) lijkt mij relevant.

Ik geloof in ieder geval in uitproberen, blijven leren en optimaliseren. Voor elke nieuwsbrief.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Direct Marketing Trends

Direct Marketing is a dynamic business, that keeps changing. If you consider the roots of Direct Marketing, you could argue that the first Post Order catalogues date back to the 19th Century. But being part of the modern marketing mix, most companies did not apply Direct Marketing till say, the 1960 - 1970 days. With the rise of internet and email as a new way of contact, completely new strategies for 1:1 marketing emerged. The past few years see new exciting trends with social media and mobile marketing on the move. But also postal direct marketing has lost volume against online solutions. And who has used QR codes as a new way to direct customers to a website or landingpage already? Most important lesson to me as a Direct Marketeer, is that you should keep evolving as a business, and that it is dangerous to repeat proven concepts year on year. Take email marketing. 4 years ago I got 4 to 5 times more response than now, with the same kind of messages. To achieve the same result