Doorgaan naar hoofdcontent

KLM Flying Blue nieuwsbrief: omslachtige afmeldprocedure

KLM verstuurt best mooie nieuwsbrieven met het Flying Blue programma. Een recent voorbeeld ziet u hier.

Waar ik me alleen altijd erg over verbaasd heb, is de omslachtige afmeldprocedure. Je moet je inloggen als Flying Blue deelnemer en dan je instellingen aanpassen.

Maar wat als je lang geleden Flying Blue deelnemer bent geworden, en je login gegevens niet meer hebt zoals ik? Dan heb je pech. Oh ja, je kan een mailtje sturen aan de klantenservice met een verzoek verzending nieuwsbrief te stoppen. Al gedaan, nooit reactie gehad. Ze zullen het wel te druk hebben.

In een recente blogpost schreef ik dat leden van de Duitse DM branche organisatie de code onderschrijven dat een klant / nieuwsbriefontvanger zich binnen 2 klikken moet afmelden.

Nu ken ik de ins en outs en de systemen bij KLM niet. Maar waarom zou je het een klant moeilijk maken om af te melden? Ik denk persoonlijk dat:

- het de drempel verlaagt om je aan te melden voor een nieuwsbrief
- je database wordt schoner
- je hoeft minder emails de deur uit te sturen (men denkt altijd dat emails versturen zo goed als gratis is, maar als uiteindelijk gaan aantallen wel tellen. En je verzendsnelheid wordt beter)
- je rapportage is accurater (als je alleen mensen mailt die echt een nieuwsbrief willen ontvangen, krijg je beter inzicht in werkelijke respons en conversie

Vanuit mijn emailmarketing ervaring nog een paar zaken die mij opvallen in de lay-out van deze nieuwsbrief:

1) main visual is erg groot. Boodschap begint pas daaronder. Niet handig in preview scherm
2) lettertype bodycopy is vrij klein
3) onder de introtekst zit geen duidelijke button of call to action. Ik zie alleen tekstlinks in subitem 1 en 2.
4) aanhef is niet gepersonaliseerd (als je naam niet hebt, maar wel een email adres, kan je overwegen email te versturen om profiel te verrijken. Als je dit op een originele manier doet, wil een klant dat best doen - zolang hij/zij geen 20 invoervelden moet invullen.
5) ik mis gepersonaliseerde informatie. Stand aantal mijlen (zoals Airmiles dat heel goed doet) lijkt mij relevant.

Ik geloof in ieder geval in uitproberen, blijven leren en optimaliseren. Voor elke nieuwsbrief.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tips voor een hoger doorklikpercentage

Niels van Vogt en Ronald Dubbeldam geven in een recente blogpost op Frankwatching.com interessante tips voor het verhogen van de doorklikrate in een e-mailing: Tips verhogen doorklikrate in e-mailing Aan de orde komen onder andere gepersonaliseerde mails, call to actions die niet in de afbeelding staanen het gebruik van compacte teksten. Ook wordt het belang van makkelijke navigatie voor mobiele gebruikers benadrukt. Hiervoor helpen bijvoorbeeld adaptive design en links achter alle afbeeldingen. Makkelijk om te zetten, maar zeer de moeite waard is ook het gebruiken van alternatieve teksten achter afbeeldingen (deze ziet de ontvanger als afbeeldingen niet getoond worden). Als de lezer bij een afbeelding alleen de linktekst of de titel van het item ziet, voegt dit niet veel toe. Alternatieve teksten kunnen juist zorgen voor meer kliks. Tot slot wordt het gebruik van een opvallende call to action boven de "fold" aanbevolen. De meningen zijn hier over verdeeld, maar het i...

Gratis software nieuwsbrieven

Er zijn vele Nederlandstalige nieuwsbrief programma's op de markt, van eenvoudig tot zeer uitgebreid. Voor professionele software is vaak iemand nodig die het programma kent. Wilt u echter als klein bedrijf of vereniging nieuwsbrieven versturen, dan kan het de moeite waard zijn eens te kijken naar onderstaande aanbieders van gratis e-mail software . Let op de beperkingen van een gratis programma Bedenk echter wel dat er altijd beperkingen zijn - qua lay-out en sjablonen, of bijvoorbeeld in de rapportage. En hoe is je database opgeslagen? In Excel, Access of een ander programma? Niet elk emailprogramma kan elk format importeren. Ook is het opletten wat het maximum aantal email adressen is waarna men een nieuwsbrief kan versturen. Sommige aanbieders geven een gratis versie alleen weg om het programma te leren kennen, en leggen het maximum al bij 100 klanten zoals bijv. Sendblaster Free . Ook kan het zijn dat er een beperking is in het totaal aantal te versturen emailadressen p...

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge...