Het is nog maar kort geleden dat de Code E-mail in Nederland in werking getreden is. Dit betekent een belangrijke wijziging in de e-mail aanpak en strategie voor bedrijven en organisaties in Nederland.
De code is een initiatief uit de branche. De DDMA en Thuiswinkel.org hebben samen met de werkgeversorganisaties VNO-NCW de nieuwe Code E-mail opgesteld. De nieuwe code vervangt eerdere codes en was nodig om in de pas te blijven met nieuwe technologische ontwikkelingen. De nieuwe code maakt e-mail marketing transparanter vanaf dit jaar.
Belangrijke punten in de code zijn bijvoorbeeld dat de afzender van een e-mail direkt bekend is, en dat er een werkend reply adres moet zijn. Ook moet de ontvanger via een actieve handeling aangeven dat hij/zij de e-mail wil ontvangen. Alleen een verwijzing in de algemene voorwaarden mag niet.
Ook staat in de code dat bij aanmelding de juiste verwachtingen gegeven moeten worden, zowel qua inhoud als qua frequentie. Alleen "ja ik meld me aan voor de nieuwsbrief" is dus niet voldoende.
De naleving van de code wordt bewaakt door de Stichting Reclamecode.
Houdt iedereen zich al aan de code?
Als blogger ben ik natuurlijk ook geïnteresseerd in de vraag of iedereen zich vanaf nu al aan de code houdt. Mijn indruk is dat er nog maar weinig bedrijven / organisaties zijn die op alle punten een voldoende scoren. Nu denk ik persoonlijk wel dat bepaalde punten strenger bekeken zullen worden dan andere. Met name correcte toestemming voor verzending lijkt me erg belangrijk.
Bedrijven die het er op aan laten komen nemen wel een risico. Als er oplettende klanten zijn die de Code E-mail kennen, kan dit behalve een waarschuwing of boete ook negatieve publiciteit opleveren.
Want uiteindelijk maken de uitgangspunten van de Code E-mail alle e-mail activiteiten voor de consument plezieriger en duidelijker. Voor een langdurig contact per e-mail met uw klant helpt dit alleen maar.
Ik vermoed echter ook dat de "pijn" bij veel organisaties zit in structurele aanpassingen die soms nodig zijn om de Code E-mail na te leven. Dat kost tijd en moeite. Daarnaast spelen er ook commerciele belangen - toestemming voor verzending strict naleven kan minder nieuwe e-mail adressen, dus minder sales betekenen.
Bekijk het artikel
Tip: u kunt het Code E-mail document van de DDMA hier downloaden.
Bron: www.blinker.nl
Meer links rond dit thema:
www.perplex.nl - blog
www.karelgeenen.nl
www.measuremail.com
www.communicatieonline.nl
Meer berichten over E-mailmarketing
Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op Linkedin!
De code is een initiatief uit de branche. De DDMA en Thuiswinkel.org hebben samen met de werkgeversorganisaties VNO-NCW de nieuwe Code E-mail opgesteld. De nieuwe code vervangt eerdere codes en was nodig om in de pas te blijven met nieuwe technologische ontwikkelingen. De nieuwe code maakt e-mail marketing transparanter vanaf dit jaar.
Belangrijke punten in de code zijn bijvoorbeeld dat de afzender van een e-mail direkt bekend is, en dat er een werkend reply adres moet zijn. Ook moet de ontvanger via een actieve handeling aangeven dat hij/zij de e-mail wil ontvangen. Alleen een verwijzing in de algemene voorwaarden mag niet.
Ook staat in de code dat bij aanmelding de juiste verwachtingen gegeven moeten worden, zowel qua inhoud als qua frequentie. Alleen "ja ik meld me aan voor de nieuwsbrief" is dus niet voldoende.
De naleving van de code wordt bewaakt door de Stichting Reclamecode.
Houdt iedereen zich al aan de code?
Als blogger ben ik natuurlijk ook geïnteresseerd in de vraag of iedereen zich vanaf nu al aan de code houdt. Mijn indruk is dat er nog maar weinig bedrijven / organisaties zijn die op alle punten een voldoende scoren. Nu denk ik persoonlijk wel dat bepaalde punten strenger bekeken zullen worden dan andere. Met name correcte toestemming voor verzending lijkt me erg belangrijk.
Bedrijven die het er op aan laten komen nemen wel een risico. Als er oplettende klanten zijn die de Code E-mail kennen, kan dit behalve een waarschuwing of boete ook negatieve publiciteit opleveren.
Want uiteindelijk maken de uitgangspunten van de Code E-mail alle e-mail activiteiten voor de consument plezieriger en duidelijker. Voor een langdurig contact per e-mail met uw klant helpt dit alleen maar.
Ik vermoed echter ook dat de "pijn" bij veel organisaties zit in structurele aanpassingen die soms nodig zijn om de Code E-mail na te leven. Dat kost tijd en moeite. Daarnaast spelen er ook commerciele belangen - toestemming voor verzending strict naleven kan minder nieuwe e-mail adressen, dus minder sales betekenen.
Bekijk het artikel
Tip: u kunt het Code E-mail document van de DDMA hier downloaden.
Bron: www.blinker.nl
Meer links rond dit thema:
www.perplex.nl - blog
www.karelgeenen.nl
www.measuremail.com
www.communicatieonline.nl
Meer berichten over E-mailmarketing
Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op Linkedin!
Ik zat me net te verbazen over hoeveel nieuwsbrieven ik de laatste weken krijg waarvoor ik me ab-so-luut niet heb ingeschreven. Moet me elke dag wel een of twee keer afmelden. Heeft dat ook met die nieuwe wet te maken?
BeantwoordenVerwijderenEnne.. waarom staat jouw blog niet op je eigen domein, Taco?
Dag Kitty, ben er nog niet aan toegekomen blog op eigen url te zetten. Ben met je eens dat aantal nieuwsbrieven waar je nog nooit van gehoord hebt eerder meer dan minder wordt. Ik meld me overigens alleen af als het bekende Nederlandse bedrijven zijn, daar geloof ik tenminste dat ze uitschrijving ook echt doen. Wat je beschrijft staat verder ook echt haaks op code e-mail. Als je bij bedrijf X ooit je e-mail adres achterlaat, verwacht je alleen informatie daarvan. En niet van bedrijf Y of Z. Nog een tip: gebruik niet je primaire e-mail adres voor nieuwsbrieven. Ik gebruik een extra e-mail account dat ik ook minder vaak bekijk.
BeantwoordenVerwijderen