Doorgaan naar hoofdcontent

Nieuwsbriefaanmelding: wel of geen postadres vragen

Nieuwsbrief aanmeldbutton
Nieuwsbriefaanmeldingen. Ik heb al 2 blogposts geschreven over het genereren van meer aanmeldingen (listbuilding). Vandaag aandacht voor het het aanmeldformulier: mét of zonder invoer van postadres gegevens? Allereerst blijf ik me verbazen hoe vaak nieuwsbrief aanmeld- buttons weggestopt worden. Als je geluk hebt rechtsboven, maar in een klein font.

Als je er op klikt kom je hopelijk op een goede landingpage. Soms nog een keer verder klikken. Dan krijg je meestal of 1, 2 of heel veel velden (alleen naam, naam + e-mailadres, of veel meer velden incl. postadres). Soms kan je ook aanvinken over welk onderwerp je geinformeerd wil worden.

Personaliseren
Allereerst ben ik er altijd voorstander van tenminste een achternaam of evt voornaam te hebben. Nieuwsbrieven die bij mij binnenkomen met "Beste Taco" lezen gewoon prettiger dan "geachte klant".

Postadres vragen of niet?
Hoeveel aanmeldvelden gebruik je? Meer velden en het vragen van postadres en evt leeftijd betekent meer informatie in de database. Dat is een persoonlijke keuze. Maar heeft u inzicht hoeveel mensen afhaken omdat ze geen adres willen geven (al helemaal als het verplichte velden zijn!). Met een juiste instelling van google analytics is te zien hoeveel bounces er op de aanmeldpagina zijn.

Meten is weten!
Wat doet u als er bijvoorbeeld 80% bounces zijn? Stel dat u de keuze heeft, 20 email adressen per week mét adres, of 100 zonder adres? Dat is op jaarbasis 5200 zonder postadres, of zo'n 1000 mét postadres.

Het beste antwoord is wat mij betreft: testen (a/b variant landingpage!) en ook businesscase maken. Want stel, je stuurt die 1000 postadressen een brief. Hoeveel adressen hou je over na ontdubbeling? Stel 900. En hoeveel postconversie heb je? Stel 0,6%, dat is 5 "transacties".

Meer omzet met e-mailings?
De crux komt nu. Ik denk dat u niet vaker dan 2, zeg 4x per jaar een postmailing doet. Als u heeel actief bent 12x per jaar. Het versturen van een e-mailing kan makkelijk 1x per 2 weken. In deze case heb ik dan 26 nieuwsbrieven x 5000 adressen = 130.000 e-mailadressen. Ik ga uit van een bescheiden e-mail conversie van 0,1%. Dan heb ik nog steeds 130 transacties!

In de andere case zijn dat 12 * 5 = 60 transacties uit 12 postmailings, en 26 transacties uit 26 e-mailings met 1000 e-mail adressen. Bij elkaar 86. Dat is 50% minder! En bovendien.... met de postmailings heeft u veel meer kosten uitgegeven (en bent u meer tijd kwijt met de produktie!)

Betekent dat dan dat ik zeg helemaal geen postmailings meer? Nee natuurlijk niet. De conversie voor een goede selectie is vaak zo goed, dat die zeker opweegt tegen alleen e-mailen. Ook kan je met postcommunicatie dingen heel anders overbrengen dan in een e-mailing. Maar het gaat om de balans. Listbuilding voor postmailings zou ik op andere manier aanpakken.

Verrijken postdatabase via e-mail database
Stel u heeft in de bovenste case alleen email adres en naam gevraagd, en 5000 nieuwe email adressen in een jaar. Dan heeft u nog steeds mogelijkheid, bijvoorbeeld 4x per jaar verrijkings email te sturen met vraag of men ook informatie per post wil ontvangen. Het beste met een concreet voorstel, bijvoorbeeld de nieuwe brochure of een magazine.

"Wilt u ook per post geinformeerd worden, en volgende week onze nieuwe brochure ontvangen?". Helemaal niet zo moeilijk. Speciale tip: stuur na 3 maanden dezelfde mail nog een keer uit, aan het zelfde bestand, maar dan AAN DE MENSEN DIE E-MAIL NOG NIET GEOPEND HADDEN. Zo heb je grotere kans bereik te vergroten, en je hebt op deze manier ook ontdubbeld.

Meerdere nieuwsbrief aanmeld velden op de website zetten!
Wat veel bedrijven vergeten, is vaker nieuwsbrief aanmeld velden op geschikte plaatsen op de website te zetten. Als het bijvoorbeeld in menu structuur rechtsboven staat, staat het in principe op elke webpagina. Maar het is niet opvallend. Ik zou juist eens proberen op meerdere pagina's iets te zetten. Al is het maar een regeltje, met een zin gekoppeld aan het onderwerp op die pagina - en je hebt extra bronnen. Doe dat op 20 pagina's, en wie weet heb je wel 2x zoveel nieuwsbrief aanmeldingen!

Links met enkele voorbeelden
Leuk voorbeeld van goede nieuwsbriefbutton op een homepage staat bij Cordaid Microkrediet

Bij Center Parcs staat een http://www.centerparcs.nl/NL/NL/aanbieding/nieuwsbrief_aanmelding. En het linkje met voorbeeld van de recente nieuwsbrief mogen ze ook wel eens verversen...

Bij Landal Greenparks ook veel invulvelden, bovendien met veel verplichte veldden.

Op Bol.com is aanmeldveld kort maar krachtig.

Je kan natuurlijk ook de nieuwsbrief aanmeld button pas op een landingpage verstoppen, zoals bij Gamma. Ik vond niets op de homepage! Zo duurt listbuilding natuurlijk veel langer, dat zeg ik! ;)

Bij Ikea in Belgie heldere landingpage. Al is foto wel erg standaard, toch vind ik een foto een prettig orientatiepunt op een drukke website. Bij Ikea Nederland vond ik op homepage GEEN nieuwsbrief aanmeld veld, al weet ik wel dat ze via Ikea Family erg goede e-mailings versturen. Op de landingpage van Ikea Family staat wel nieuwsbrief rechtsonder genoemd. Alleen dan moet je eerst inloggen....

En tot slot een hele leuke aanmeldpagina.... Van de Donald Duck! Met ook een incentive bovendien. Hier wordt toestemming ouders gevraagd. Is uiteraard nodig.

Bron plaatje aanmelden: www.vadocreatief.nl





Reacties

Populaire posts van deze blog

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge