Doorgaan naar hoofdcontent

Hoeveel geld laat je liggen met verkeerde timing e-mailings?

Het succes van een email marketing campagne hangt af van vele factoren, waaronder natuurlijk aanbod, de communicatie/propositie en de selectie. Timing is echter ook een heel belangrijk onderdeel, dat bovendien zonder veel extra kosten aangepast kan worden.

Timing is allereerst frequentie - stuur je emailings elke maand, elke 2 weken, elke week?

Frequentie e-mail campagnes

De ideale frequentie hangt af van jouw businness. Bedenk dat het verhogen van frequentie vaak wel meer omzet brengt, maar de omzet per uiting zal zeer waarschijnlijk dalen - en de workload en kosten van verzending (en daarmee kosten per email) niet.

Verzendtijdstip e-mailings

Daarnaast is timing ook de dag van de week het het verzendtijdstip. Stel jezelf de volgende vragen:

* waarom kies ik altijd voor een bepaalde dag?
* waarom altijd hetzelfde tijdstip?
* of verstuur je emailcampagne pas als die af is?
* heb je verschillende tijdstippen getest?
* zijn er wellicht verschillende soorten boodschappen (informatief vs sales) waarbij verschillende optimale timing past?
* wees voorzichtig met interpreteren statistieken: openrates, clickrates en sales kunnen heel verschillend zijn per dag. Uiteindelijk is sales natuurlijk belangrijkste factor, en niet alleen open rate of clickrate.

Nadat je kritisch naar je eigen timing gekeken hebt, en verschillende varianten geprobeerd hebt, kan je binnen 1 maand een duidelijk antwoord hebben op de vraag - hoeveel geld laat ik liggen met verkeerde timing?

Zelfs als dit "maar" 10% is, is 10% over jaaromzet van emailings een aantrekkelijke verbetering. Bedenk wel dat er natuurlijke verschillen in respons kunnen zijn - test 2 gelijke groepen met het gelijke aanbod en communicatie (en timing!), en de resultaten zullen zeker niet exact gelijk zijn. Baseer je keuzes dus het beste op basis van meerdere testen, en herhaal testen na verloop van tijd. Dat is heel wat huiswerk, maar de resultaten zijn er ook naar!

Interessante (engelstalige) artikelen e-mailmarketing

Clickz - The best time of the day to send your emails
Emailmarketingreports Timing your emails
Emailmarketingreports Best day to send emails
Emailmarketingreports Assessing best time to send emails
Emailmarketingreports Its all in the... timing
Emailmarketingreports Email frequency - can you increase it safely?
Immediaconnection Tips to improve your email frequency and timing

Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op  Linkedin!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Direct Marketing Trends

Direct Marketing is a dynamic business, that keeps changing. If you consider the roots of Direct Marketing, you could argue that the first Post Order catalogues date back to the 19th Century. But being part of the modern marketing mix, most companies did not apply Direct Marketing till say, the 1960 - 1970 days. With the rise of internet and email as a new way of contact, completely new strategies for 1:1 marketing emerged. The past few years see new exciting trends with social media and mobile marketing on the move. But also postal direct marketing has lost volume against online solutions. And who has used QR codes as a new way to direct customers to a website or landingpage already? Most important lesson to me as a Direct Marketeer, is that you should keep evolving as a business, and that it is dangerous to repeat proven concepts year on year. Take email marketing. 4 years ago I got 4 to 5 times more response than now, with the same kind of messages. To achieve the same result