Doorgaan naar hoofdcontent

Hoeveel geld laat je liggen met verkeerde timing e-mailings?

Het succes van een email marketing campagne hangt af van vele factoren, waaronder natuurlijk aanbod, de communicatie/propositie en de selectie. Timing is echter ook een heel belangrijk onderdeel, dat bovendien zonder veel extra kosten aangepast kan worden.

Timing is allereerst frequentie - stuur je emailings elke maand, elke 2 weken, elke week?

Frequentie e-mail campagnes

De ideale frequentie hangt af van jouw businness. Bedenk dat het verhogen van frequentie vaak wel meer omzet brengt, maar de omzet per uiting zal zeer waarschijnlijk dalen - en de workload en kosten van verzending (en daarmee kosten per email) niet.

Verzendtijdstip e-mailings

Daarnaast is timing ook de dag van de week het het verzendtijdstip. Stel jezelf de volgende vragen:

* waarom kies ik altijd voor een bepaalde dag?
* waarom altijd hetzelfde tijdstip?
* of verstuur je emailcampagne pas als die af is?
* heb je verschillende tijdstippen getest?
* zijn er wellicht verschillende soorten boodschappen (informatief vs sales) waarbij verschillende optimale timing past?
* wees voorzichtig met interpreteren statistieken: openrates, clickrates en sales kunnen heel verschillend zijn per dag. Uiteindelijk is sales natuurlijk belangrijkste factor, en niet alleen open rate of clickrate.

Nadat je kritisch naar je eigen timing gekeken hebt, en verschillende varianten geprobeerd hebt, kan je binnen 1 maand een duidelijk antwoord hebben op de vraag - hoeveel geld laat ik liggen met verkeerde timing?

Zelfs als dit "maar" 10% is, is 10% over jaaromzet van emailings een aantrekkelijke verbetering. Bedenk wel dat er natuurlijke verschillen in respons kunnen zijn - test 2 gelijke groepen met het gelijke aanbod en communicatie (en timing!), en de resultaten zullen zeker niet exact gelijk zijn. Baseer je keuzes dus het beste op basis van meerdere testen, en herhaal testen na verloop van tijd. Dat is heel wat huiswerk, maar de resultaten zijn er ook naar!

Interessante (engelstalige) artikelen e-mailmarketing

Clickz - The best time of the day to send your emails
Emailmarketingreports Timing your emails
Emailmarketingreports Best day to send emails
Emailmarketingreports Assessing best time to send emails
Emailmarketingreports Its all in the... timing
Emailmarketingreports Email frequency - can you increase it safely?
Immediaconnection Tips to improve your email frequency and timing

Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op  Linkedin!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tips voor een hoger doorklikpercentage

Niels van Vogt en Ronald Dubbeldam geven in een recente blogpost op Frankwatching.com interessante tips voor het verhogen van de doorklikrate in een e-mailing: Tips verhogen doorklikrate in e-mailing Aan de orde komen onder andere gepersonaliseerde mails, call to actions die niet in de afbeelding staanen het gebruik van compacte teksten. Ook wordt het belang van makkelijke navigatie voor mobiele gebruikers benadrukt. Hiervoor helpen bijvoorbeeld adaptive design en links achter alle afbeeldingen. Makkelijk om te zetten, maar zeer de moeite waard is ook het gebruiken van alternatieve teksten achter afbeeldingen (deze ziet de ontvanger als afbeeldingen niet getoond worden). Als de lezer bij een afbeelding alleen de linktekst of de titel van het item ziet, voegt dit niet veel toe. Alternatieve teksten kunnen juist zorgen voor meer kliks. Tot slot wordt het gebruik van een opvallende call to action boven de "fold" aanbevolen. De meningen zijn hier over verdeeld, maar het i...

Gratis software nieuwsbrieven

Er zijn vele Nederlandstalige nieuwsbrief programma's op de markt, van eenvoudig tot zeer uitgebreid. Voor professionele software is vaak iemand nodig die het programma kent. Wilt u echter als klein bedrijf of vereniging nieuwsbrieven versturen, dan kan het de moeite waard zijn eens te kijken naar onderstaande aanbieders van gratis e-mail software . Let op de beperkingen van een gratis programma Bedenk echter wel dat er altijd beperkingen zijn - qua lay-out en sjablonen, of bijvoorbeeld in de rapportage. En hoe is je database opgeslagen? In Excel, Access of een ander programma? Niet elk emailprogramma kan elk format importeren. Ook is het opletten wat het maximum aantal email adressen is waarna men een nieuwsbrief kan versturen. Sommige aanbieders geven een gratis versie alleen weg om het programma te leren kennen, en leggen het maximum al bij 100 klanten zoals bijv. Sendblaster Free . Ook kan het zijn dat er een beperking is in het totaal aantal te versturen emailadressen p...

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge...