Het succes van een email marketing campagne hangt af van vele factoren, waaronder natuurlijk aanbod, de communicatie/propositie en de selectie. Timing is echter ook een heel belangrijk onderdeel, dat bovendien zonder veel extra kosten aangepast kan worden.
Timing is allereerst frequentie - stuur je emailings elke maand, elke 2 weken, elke week?
* waarom kies ik altijd voor een bepaalde dag?
* waarom altijd hetzelfde tijdstip?
* of verstuur je emailcampagne pas als die af is?
* heb je verschillende tijdstippen getest?
* zijn er wellicht verschillende soorten boodschappen (informatief vs sales) waarbij verschillende optimale timing past?
* wees voorzichtig met interpreteren statistieken: openrates, clickrates en sales kunnen heel verschillend zijn per dag. Uiteindelijk is sales natuurlijk belangrijkste factor, en niet alleen open rate of clickrate.
Nadat je kritisch naar je eigen timing gekeken hebt, en verschillende varianten geprobeerd hebt, kan je binnen 1 maand een duidelijk antwoord hebben op de vraag - hoeveel geld laat ik liggen met verkeerde timing?
Zelfs als dit "maar" 10% is, is 10% over jaaromzet van emailings een aantrekkelijke verbetering. Bedenk wel dat er natuurlijke verschillen in respons kunnen zijn - test 2 gelijke groepen met het gelijke aanbod en communicatie (en timing!), en de resultaten zullen zeker niet exact gelijk zijn. Baseer je keuzes dus het beste op basis van meerdere testen, en herhaal testen na verloop van tijd. Dat is heel wat huiswerk, maar de resultaten zijn er ook naar!
Emailmarketingreports Timing your emails
Emailmarketingreports Best day to send emails
Emailmarketingreports Assessing best time to send emails
Emailmarketingreports Its all in the... timing
Emailmarketingreports Email frequency - can you increase it safely?
Immediaconnection Tips to improve your email frequency and timing
Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op Linkedin!
Timing is allereerst frequentie - stuur je emailings elke maand, elke 2 weken, elke week?
Frequentie e-mail campagnes
De ideale frequentie hangt af van jouw businness. Bedenk dat het verhogen van frequentie vaak wel meer omzet brengt, maar de omzet per uiting zal zeer waarschijnlijk dalen - en de workload en kosten van verzending (en daarmee kosten per email) niet.Verzendtijdstip e-mailings
Daarnaast is timing ook de dag van de week het het verzendtijdstip. Stel jezelf de volgende vragen:* waarom kies ik altijd voor een bepaalde dag?
* waarom altijd hetzelfde tijdstip?
* of verstuur je emailcampagne pas als die af is?
* heb je verschillende tijdstippen getest?
* zijn er wellicht verschillende soorten boodschappen (informatief vs sales) waarbij verschillende optimale timing past?
* wees voorzichtig met interpreteren statistieken: openrates, clickrates en sales kunnen heel verschillend zijn per dag. Uiteindelijk is sales natuurlijk belangrijkste factor, en niet alleen open rate of clickrate.
Nadat je kritisch naar je eigen timing gekeken hebt, en verschillende varianten geprobeerd hebt, kan je binnen 1 maand een duidelijk antwoord hebben op de vraag - hoeveel geld laat ik liggen met verkeerde timing?
Zelfs als dit "maar" 10% is, is 10% over jaaromzet van emailings een aantrekkelijke verbetering. Bedenk wel dat er natuurlijke verschillen in respons kunnen zijn - test 2 gelijke groepen met het gelijke aanbod en communicatie (en timing!), en de resultaten zullen zeker niet exact gelijk zijn. Baseer je keuzes dus het beste op basis van meerdere testen, en herhaal testen na verloop van tijd. Dat is heel wat huiswerk, maar de resultaten zijn er ook naar!
Interessante (engelstalige) artikelen e-mailmarketing
Clickz - The best time of the day to send your emailsEmailmarketingreports Timing your emails
Emailmarketingreports Best day to send emails
Emailmarketingreports Assessing best time to send emails
Emailmarketingreports Its all in the... timing
Emailmarketingreports Email frequency - can you increase it safely?
Immediaconnection Tips to improve your email frequency and timing
Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op Linkedin!
Reacties
Een reactie posten