Doorgaan naar hoofdcontent

Nieuwsbrief aanmeldingen - optimaliseer de inschrijfpagina

Email adressen werven zal bij alle email / online marketeers hoog op de agenda staan. Er zijn vele kanalen waar dit mogelijk is. De meest voor de hand liggende is natuurlijk de eigen website.

De landingpage met het inschrijfformulier is daarbij van grote invloed op het aantal interessenten dat zich uiteindelijk aanmeldt voor een nieuwsbrief.

Hierbij een aantal tips en links naar interessante artikelen rond dit thema

1) Kies een heldere lay-out die makkelijk te scannen is
2) vermijd andere toeters en bellen (ie aanbiedingen) op de aanmeldpagina
3) test verschillende varianten
4) denk ook aan een bevestigingsemail OF
5) schenk aandacht aan de eerste email die verstuurd wordt, liefst binnen 10 minuten.
6) volg de resultaten:zowel inschrijvingen als uitschrijvingen
7) hou kwaliteit nieuwe email adressen in de gaten: beter minder goede email adressen, dan heel veel email adressen die nauwelijks respons geven
8) geef voorbeelden van nieuwsbrieven die men kan ontvangen.
9)leg voorbeelden van nieuwsbrief aanmelding duidelijk uit (en doe dit creatief,
"ontvang de laatste aanbiedingen" lees je overal
10) plaats de inschrijf pagina (of links daarnaartoe) op meerdere plaatsen op de website
11) overweeg gebruik van een incentive bij inschrijven (test gebruik incentive -
je wil wel serieuze aanmelders hebben)

Artikelen nieuwsbrief aanmelding:
1) Rugter Steenbergen - optimaliseer inschrijfpagina
2) Mailexpert - Whitepaper Emailmarketing (zie punt 7)
3) Etienne Colla op Flexmail blog - Het beste recept voor een goede opt-in is Kiss
4) Rutger Steenbergen - e-mailmarketing - eerste contactmoment
5) Karel Geenen - e-mailmarketing - eerste contactmoment - maak er gebruik van!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tips voor een hoger doorklikpercentage

Niels van Vogt en Ronald Dubbeldam geven in een recente blogpost op Frankwatching.com interessante tips voor het verhogen van de doorklikrate in een e-mailing: Tips verhogen doorklikrate in e-mailing Aan de orde komen onder andere gepersonaliseerde mails, call to actions die niet in de afbeelding staanen het gebruik van compacte teksten. Ook wordt het belang van makkelijke navigatie voor mobiele gebruikers benadrukt. Hiervoor helpen bijvoorbeeld adaptive design en links achter alle afbeeldingen. Makkelijk om te zetten, maar zeer de moeite waard is ook het gebruiken van alternatieve teksten achter afbeeldingen (deze ziet de ontvanger als afbeeldingen niet getoond worden). Als de lezer bij een afbeelding alleen de linktekst of de titel van het item ziet, voegt dit niet veel toe. Alternatieve teksten kunnen juist zorgen voor meer kliks. Tot slot wordt het gebruik van een opvallende call to action boven de "fold" aanbevolen. De meningen zijn hier over verdeeld, maar het i...

Gratis software nieuwsbrieven

Er zijn vele Nederlandstalige nieuwsbrief programma's op de markt, van eenvoudig tot zeer uitgebreid. Voor professionele software is vaak iemand nodig die het programma kent. Wilt u echter als klein bedrijf of vereniging nieuwsbrieven versturen, dan kan het de moeite waard zijn eens te kijken naar onderstaande aanbieders van gratis e-mail software . Let op de beperkingen van een gratis programma Bedenk echter wel dat er altijd beperkingen zijn - qua lay-out en sjablonen, of bijvoorbeeld in de rapportage. En hoe is je database opgeslagen? In Excel, Access of een ander programma? Niet elk emailprogramma kan elk format importeren. Ook is het opletten wat het maximum aantal email adressen is waarna men een nieuwsbrief kan versturen. Sommige aanbieders geven een gratis versie alleen weg om het programma te leren kennen, en leggen het maximum al bij 100 klanten zoals bijv. Sendblaster Free . Ook kan het zijn dat er een beperking is in het totaal aantal te versturen emailadressen p...

Tips voor effectieve landingpages

Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips: 10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages. Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel: 5 tips voor beter converterende landingpages Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken! Het zelfde ge...