Doorgaan naar hoofdcontent

Verhoog de conversie van je e-mailings!

Email conversie
Als je je huiswerk gedaan hebt ziet je email er heel behoorlijk uit, heb je een fatsoenlijk aanbod, een duidelijke call to action en een mooie landingpage.

Valt er dan nog veel extra omzet uit de emailing te halen? Dit zal per organisatie verschillen, maar er zijn soms toch nog verrassende kansen.

Win bounces terug

In een artikel van Marianne Schimmel staat een goede tip:

"Als je een beetje knap CRM systeem hebt dan is het vaak mogelijk om met een paar simpele handelingen een bellijst te maken van de e-mails die gebounced zijn. Hoe dan ook bel zo snel mogelijk naar de desbetreffende klanten om de gegevens in het systeem te actualiseren."

Blijf je e-mailcampagnes testen
Al eerder besproken op deze blog, maar testen is essentieel! Probeer vooral een gevoel te krijgen welke testonderdelen het meeste verschil uit kunnen maken. Ik zou persoonlijk focussen op aanbod, onderwerpregel, template/lay-out en landingpages.

Verstuur je e-mailing in stappen

Meestal worden emailings in 1 keer verstuurd. Als je een belangrijke boodschap hebt, waar veel omzet uit kan komen, kan het de moeite waar zijn de email in 3 stappen te sturen met zgn pretesting. Dit is anders dan een split run test. Hier gaat het om kleinere oplages die je eerder verstuurt op de meest optimale variant uiteindelijk aan de grootste groep te versturen.

Bedenk wel dat openrates, clickrates goed met een kleine oplage te meten zijn. Voor sales cijfers zijn eerder grotere aantallen nodig voor betrouwbare uitspraken.

Ook kan je prima meerdere onderdelen naast elkaar testen en uiteindelijk de beste varianten combineren. Zorg wel dat je ook 2nd best variant test. Door combinatie van verschillende onderwerpregels, CTA's kan gecombineerd effect anders uitpakken.

Opzet (bij een fictieve database van 100.000 email adressen) kan bijvoorbeeld zijn:

Dag 1 3x 3000 met 3 verschillende onderwerpregels
Dag 1 3x 3000 met 3 verschillende call to actions
Dag 1 3x 3000 met 3 verschillende landingpages

Dag 3 1x 3000 met beste onderwerpregel, beste CTA en beste landingpage
1x 3000 met 2nd best onderwerpregel, CTA en landingpage

Hoofdcampagne
Dag 5 of 6 1x 65.000 met best scorende variant van dag 3.

Na 1,5 - 2 weken
Zet alle resultaten op een rij. Kijk ook hoe oorspronkelijke varianten van dag 1 het gedaan hebben. Zet learnings op een rij en hou ze vast voor de volgende emailing.

Kijk naar learnings online conversie SEO/SEA/Website
Hoewel de dynamiek anders is, kan je als email marketeer veel leren van succesvolle landingpages en proposities van jouw organisatie voor SEO/SEA campagnes en op de website zelf - voor zover die er zijn. Misschien doen je collega;s ook daar wel split runs met landingpages. Kleine moeite om ze ook tegen gewone landingpage achter jouw email campagne te testen.

Hoe is de zichtbaarheid van jouw email in spamfilters?

Mooie plaatjes uitgezocht, flashy button, strakke lay-out... Toch gaan lang niet al je ontvangers jouw email zo zien. Door spamfilters komen veel emailings "verminkt" in de inbox. Het is echt de moeite waard aandacht te besteden aan het ontwerp van je email om de weergave ook in die situaties te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan

- voldoende tekst en tekstlinks in email (plaatjes met links niet zichtbaar)
- maak gebruik van alt-tags bij afbeeldingen zodat omschrijving altijd getoond wordt

Houd landingpages en content van emailing lang beschikbaar
Het grootste deel van de respons op een email campagne komt binnen 2-3 dagen en tot 2 weken daarna. De responstijd is daarbij de laatste jaren behoorlijk verkort. Toch wordt er nog vaak heel lang op een email doorgeklikt, zij het met kleine aantallen. Daarom is het belangrijk te zorgen dat ook zelfs maanden na verzending, landingpages nog goed zichtbaar zijn.

Is het aanbod verlopen? Zorg dan voor een redirect op die pagina naar een ander actueel aanbod.

Ik zal het aantal conversietips op dit artikel binnenkort verderuitbreiden. Heb je zelf tips, deel ze hier met anderen!

Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op  Linkedin!

Reacties

  1. Ik wist niet eens dat er een vorm van e-mail marketing bestond. Dit artikel is voor mij dan ook de aanleiding om mijzelf te gaan verdiepen in e-mail marketing.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Direct Marketing Trends

Direct Marketing is a dynamic business, that keeps changing. If you consider the roots of Direct Marketing, you could argue that the first Post Order catalogues date back to the 19th Century. But being part of the modern marketing mix, most companies did not apply Direct Marketing till say, the 1960 - 1970 days. With the rise of internet and email as a new way of contact, completely new strategies for 1:1 marketing emerged. The past few years see new exciting trends with social media and mobile marketing on the move. But also postal direct marketing has lost volume against online solutions. And who has used QR codes as a new way to direct customers to a website or landingpage already? Most important lesson to me as a Direct Marketeer, is that you should keep evolving as a business, and that it is dangerous to repeat proven concepts year on year. Take email marketing. 4 years ago I got 4 to 5 times more response than now, with the same kind of messages. To achieve the same result