Doorgaan naar hoofdcontent

Emailings: verhoog je conversie met extra bezoekers

Wie als bedrijf of organisatie emailings verstuurt, zal vooral de focus hebben op inhoud, het aanbod / boodschap en de "verpakking". Met een goede e-mail marketeer of de hulp van een professioneel buro zullen ook zaken als onderwerpregel, call-to-action en een goede landingpage aandacht krijgen.

Er is gewerkt aan een goede selectie, misschien zelfs krijgen delen van de database een aparte boodschap.

Toch blijven er vaak kansen onbenut. Vandaag wil ik aandacht vragen voor een paar simpele middelen, die op lange termijn vaak extra omzet en nieuwe nieuwsbriefaanmeldingen kunnen brengen.

Zorg voor meer zichtbaarheid van je nieuwsbrief!

Bij heel veel organisaties wordt de nieuwsbrief namelijk alleen maar aan de doelgroep / selectie gestuurd. Op de website of social media is de actuele nieuwsbrief niet te zien. Ook is er vaak geen nieuwsbrief archief.

Let daarbij op:

- als je een nieuwsbrief voor algemeen publiek zichtbaar maakt, moet aanbod natuurlijk algemeen zijn. Soms is het nodig een extra versie te maken
- het is makkelijk als je een boodschap / aanbod hebt die langer houdbaar is. Zo kan je langer extra bezoekers ontvangen

Welke kansen zijn er?

1) zet link naar laatste nieuwsbrief op je website! Meestal doet men dit naast plek voor aanmelden nieuwsbrieven. Kijk maar eens bij de website van Roompot rechtsonder.

Toch kan je dit op meer plaatsen doen! Met een beetje creativiteit kan je ook elders op website link naar actuele nieuwsbrief plaatsen, en zo met meer traffic

2) post de actuele nieuwsbrief via social media: twitter, facebook, evt een linked-in groep, of op een blog. Uiteraard vraagt het wel tijd en inspanning om voor een groter publiek (lees: followers, friends etc) bij deze kanalen te krijgen.

Wees dan ook creatief met het posten van je nieuwsbrief: dat kan op datum verzending (nieuwe nieuwsbrief xxx is uit + link), maar ook herhaling met noemen onderwerpen "kerstaanbiedingen bij xxx. Lees de actuele nieuwsbrief xxxx".

3) Een andere mogelijkheid die ik zeer kan aanbevelen is het aanleggen van een nieuwsbriefarchief. Maak een goede landingpage hiervoor, waar de links naar thema of datum geordend zijn. Zorg liefst ook voor afbeeldingen van nieuwsbrieven. Het is prima om een selectie van nieuwsbrieven te maken voor deze pagina - kwaliteit gaat voor kwantiteit hier.

Ook over het nieuwsbriefarchief kan je social media berichten plaatsen, en zo dus meer traffic krijgen! Vergeet zeker ook niet op nieuwsbrief archief pagina een duidelijke aanmeldlink te maken voor de nieuwsbrief.

Meet en test de resultaten

Ik zou eerst uitproberen waar je nieuwsbrief extra aandacht kan geven. Als dat gedaan is, kan je overwegen extra versie te maken van nieuwsbrief (met aparte tracking links). Gebruik die voor alle kanalen die ik hiervoor genoemd heb, die dus niet met verzending naar de database te maken hebben.

Het resultaat: je kan exact zien wat extra omzet en aantal clicks is, door de extra aandacht.

Ook kan je zien welk soort nieuwsbrieven goede aandacht krijgt via de extra aandacht en welke niet. Daardoor kan je in toekomst selectiever zijn welke nieuwsbrieven je post.

Wees ambitieus
Als je hier serieus mee bezig gaat, en ziet dat er omzet in zit, dan krijg je ook een heel ander zicht op het opbouwen van een "database" (listbuilding) van social media contacten. Met harde cijfers over omzet kan het makkelijker zijn tijd en geld vrij te maken in je organisatie om meer bereik op social media te realiseren.

Uiteindelijk is het krijgen van extra aandacht voor nieuwsbrieven natuurlijk maar een onderdeel van social media plan.

Gebruik content nieuwsbrieven opnieuw
Nog een laatste tip: je kan ook content, foto's en landingpages uit nieuwsbrieven in onderdelen hergebruiken en posten via social media. Soms is het niet zinvol een hele nieuwsbrief extra te verspreiden, maar kan dat wel met een onderdeel. Of je doet en-en. Berichten over nieuwsbrief die uit is, en inzoomen op een paar leuke onderdelen.

Het grote voordeel: je bent weinig tijd kwijt met het schrijven van de posts!

Uiteindelijk moet het natuurlijk wel een zinvol verhaal blijven dat voor lezers interessant is. En liefst actueel, iets dat niet al op de website staat. Maar dat is gewoon content management!

Meer berichten over E-mailmarketing

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Direct Marketing Trends

Direct Marketing is a dynamic business, that keeps changing. If you consider the roots of Direct Marketing, you could argue that the first Post Order catalogues date back to the 19th Century. But being part of the modern marketing mix, most companies did not apply Direct Marketing till say, the 1960 - 1970 days. With the rise of internet and email as a new way of contact, completely new strategies for 1:1 marketing emerged. The past few years see new exciting trends with social media and mobile marketing on the move. But also postal direct marketing has lost volume against online solutions. And who has used QR codes as a new way to direct customers to a website or landingpage already? Most important lesson to me as a Direct Marketeer, is that you should keep evolving as a business, and that it is dangerous to repeat proven concepts year on year. Take email marketing. 4 years ago I got 4 to 5 times more response than now, with the same kind of messages. To achieve the same result