Doorgaan naar hoofdcontent

Listbuilding - interessante links en informatie

Listbuilding is een verzamelnaam voor het uitbreiden, verrijken maar ook verbeteren van je database. Of het nu om post- of email adressen gaat. In zekere zin kan je het krijgen van veel twitter- of facebook volgers ook listbuilding noemen.

Een goede database is de basis voor succesvolle 1:1 marketing. Daarbij is het essentieel goede adressen te vinden. Beter een kleinere database met goede leads/adressen, dan heel veel volume en weinig conversie.

List building is vooral een zaak van lange adem, en iets om op veel fronten aan te pakken. Bij veel organisaties worden naar mijn indruk niet alle mogelijkheden benut.

Het succes van goede listbuilding is vaak ook niet meteen zichtbaar. Het kost tijd om meer adressen en klantcontacten te verzamelen, soms wel 2 tot 3 jaar. Dan krijgen acties die direct omzet genereren al snel voorrang.

Maar als je mechanismes voor listbuilding eenmaal hebt ingericht, krijg je constant nieuwe klantcontacten. Ook hier geldt, net als bij Direct Marketing: probeer uit, test, kijk wat respons is, volg de nieuwe aanmeldingen/adressen, optimaliseer. Alleen zo krijg je de beste resultaten!

Follow up op listbuilding
Een fout die naar mijn idee vaak gemaakt wordt, is dat als er "verse" adressen zijn, deze meteen in de bak met alle adressen gaat en hup, binnen een week de eerste salesactie krijgt.

Een gemiste kans is dat er geen gerichte informatie / follow up aan de klant gestuurd wordt nadat het adres bekend is. Het allermooiste is die informatie aan te passen aan wat de klant net gedaan heeft. Aanmelding nieuwsbrief? Stuur dan eerst een standaard nieuwsbrief (gepersonaliseerd!) waar klant zinvolle informatie krijgt, en beter nog, een goodie, een kleine incentive. Zo wordt klant bevestigd dat aanmelden goede stap was. Pas na een paar weken echte verkoopboodschappen. Mis je veel conversie? Naar mijn overtuiging niet.

Een ander voorbeeld: een klant heeft net een donatie voor een goed doel gedaan. Alle contactinfo ingestuurd. Waarschijnlijk krijg je 4x per jaar een PDF per email of een nieuwsbrief per post. Maar het is toch veel mooier om meteen een emailtje te sturen, met een positieve boodschap als "welkom als donateur en bedankt voor je gift! We zullen je vanaf nu regelmatig informeren over ons werk en de nieuwste projekten. Meer nieuws vind je ook op facebook.com.xxx of op twitter op @goeddoelxxx.

Met autoresponders is dit bovendien heel eenvoudig in te richten voor emailings.
Maar ook met post is er veel te realiseren. Een gestandaardiseerde brief of postkaart, per 2 weken automatische verwerking door het mailhuis. Het opzetten kost maar 1 keer veel aandacht, maar daarna worden nieuwe klanten actueel aangeschreven.

Waarom ook nadenken over post? Dat is toch duur? Ja, maar de aandacht voor een boodschap per post is veel groter. En voor een creatieve boodschap nog veel meer.
Zelfs op een eerste boodschap (Zeker bij iets als een nieuwe donateur) zou je al een MGM (member get member) boodschap kunnen plaatsen. Bedankt voor je aanmelding als nieuwe donateur! Weet je nog iemand die ons misschien wil steunen? Geef dan dit kaartje. Terugsturen kan kosteloos.

Voor gevorderden ;) De combinatie van post en email mag natuurlijk ook. Zo kom je echt naar een dialoog met klanten, en kan je van hen zelfs ambassadeurs maken - wat listbuilding weer makkelijker maakt...

In een apart blog artikel zal ik ingaan op verdere aandachtspunten en mogelijkheden voor listbuilding. Vandaag wil ik een aantal interessante links delen:

Nederlandstalig
- Email Marketing Listbuilding Masterclass
- List building strategies
- Informarketeers
- Teleseminar op Youtube door Linda Spaanbroek van Infomarketeers.nl
- 101 Fundraising over oa listbuilding

Engelstalig
- Listbuildingblog
- Leads and listbuilding
- Listbuildingblogger
- Listbuilding for beginners (PDF)

Tot slot nog een boektip op bol.com: Lucrative List Building

Tip: in een eerder blogartikel van mij lees je meer over het succesvol verzamelen van emailadressen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te

Direct Marketing Trends

Direct Marketing is a dynamic business, that keeps changing. If you consider the roots of Direct Marketing, you could argue that the first Post Order catalogues date back to the 19th Century. But being part of the modern marketing mix, most companies did not apply Direct Marketing till say, the 1960 - 1970 days. With the rise of internet and email as a new way of contact, completely new strategies for 1:1 marketing emerged. The past few years see new exciting trends with social media and mobile marketing on the move. But also postal direct marketing has lost volume against online solutions. And who has used QR codes as a new way to direct customers to a website or landingpage already? Most important lesson to me as a Direct Marketeer, is that you should keep evolving as a business, and that it is dangerous to repeat proven concepts year on year. Take email marketing. 4 years ago I got 4 to 5 times more response than now, with the same kind of messages. To achieve the same result